resor - långa & korta

VÅR PLANERADE RUTT I SKOTTLAND

Den är visserligen rätt välgjord, vår planerade rutt i Skottland. Men den gjordes rätt sent så den blev inte riktigt som vi tänkt oss från början. Eftersom vi var så sena att planera och boka så fanns det inte hotellrum två nätter i rad på en speciell ö, som vi tänks oss. Vi kommer istället att byta övernattningsställe varje natt. Vi får se det positivt, att vi får uppleva flera ställen istället.

Vi landade i Edinburgh vid halv fyra och hämtade ut vår hyrbil. A är ansvarig för ratten. Det kostade en halv förmögenhet att registrera två förare så det hoppade vi över. Det var tur det för det var läskigt att bara sitta bredvid.

Att göra gamla stan i Edinburgh på kvällen då vi kom, bestämde vi från början.

Men först tog vi oss till Ballantrae Albany hotel för att checka in.

Tror bestämt att vi blev uppgraderade, för både sovrum och badrum var gigantiska. Vi var inte där jättemycket så jag kan inte ge någon omfattande recension. Men det var rent och fräscht, låg typ 10 minuter från gamla stan.

Kastade in väskorna och gick till gamla stan.

Första intrycket av Edinburgh var att det luktade pannkaka. Överallt typ. 🙂

Vi var hungriga och letade upp en restaurang. Vi ville testa nationalrätten Haggis, men vågade inte ta en varsin full portion, så vi valde att dela på en förrätt. Jamen det är ju trots allt gjort på inälvor från får, lök, havregryn och ister. Till det serveras rotmos och potatismos. Hur låter det? Skulle ni våga? Vi vågade. Och vi kom båda fram till att det var överraskande gott. Vi ska nog testa igen.

Alla dessa vackra hus! En fantastisk arkitektur överallt!

Vi tog en lov förbi Princes Street Gardens för att se var det låg. Det var stängt på kvällen, och vi skulle ändå besöka parken dagen efter så vi gick vidare.

Gick tillbaka mot hotellet.

På vägen studsade vi in på en pub för att ta en öl. En halv pint var lagom för mig.

Edinburgh Castel ligger vackert där uppe på höjden.

Princes street gardens fanns också med på listan. Den besökte vi första morgonen. Visar sen. Strax efter öppningsdags tog vi oss upp för berget till Edinburgh Castle. Kommer såklart att visa en massa bilder därifrån sen.

När vi lämnade Edinburgh åker vi vidare mot nordväst. Vi stannade efter cirka en timme då vi var framme i Falkirk. Där finns en speciell båthiss. En typisk turistattraktion, men intressant ingenjörskonst. Här kan man läsa om Falkirk wheel. Berättar mer om den sen.

Målet för dagen var staden Stirling. Vi tog en promenad upp till Stirling castel då vi kom. Eftersom det var sent så var det stängt. Åt fish and chips, bara för att, innan jag höll på att tuppa av av hunger. Gott!

Vi övernattade i Stirling på Allan Park hotel, som ligger väldigt centralt.

Idag ska vi se Wallacemonumentet. Mr Wallace var en framgångsrik krigshjälte under 1200-talet.

När vi lämnar Stirling senare idag ska vi åka vi ytterligare nordväst. Vi hade planerat att åka längs West highland way. Som tur var började A att granska sträckorna lite närmare igår kväll och konsterade att den där vägen gick inte att åka. Den tog slut vid en sjö! Väldigt knepig websida vi hade hittat, minst sagt! Vi får hitta en annan sträckning genom den speciella nationalparken. Kanske stannar vi till i Glen Coe, ett vackert naturområde. Där finns också Ben Nevis, som är Skottlands högsta berg. Inget bestämt om vi stannar eller ej. Men förmodligen blir det några akuta fotostopp. Gissar jag. Japp, det krävs en del att leva med en influencer 🙂

Vi har också noterat Glennfinnanviadukten som är en gammal cool järnvägsviadukt i sten. Japp, fotovänlig! Kaaaanske blir det ett stopp där.

Vi åker genom vacker natur och målet för dagen är Morar Hotel vid ett färjeläge. Dagen efter ska vi åka en liten båttur över till Isle of Skye. Där stannar vi två nätter, på olika ställen, innan vi åker vidare norröver en bit förbi Inverness. Som sista sträckning åker vi sedan vidare söder ut längs östkusten och övernattar i Dundee innan vi sedan kör sista sträckan ner till Edinburgh för att flyga hem.