resor - långa & korta

ELEFANTER PÅ SAFARI CHECKADE IN MED OSS

Elefanter på safari checkade in med oss. Eller i alla fall samtidigt som oss. Åtminstone såg det ut så, om man twistar till det lite. Det var både en rolig och mäktig upplevelse!

Vi har kommit hem och jag ska nu försöka gå igenom några tusen bilder och bjuda på några härliga, mäktiga, spännande och underbara inlägg framöver. Och lägga till en hel del fakta. Här kommer lite om möten med elefanter. (All fakta kommer från vår guide).

Det var vår andra dag i Tanzania. Vår första dag på safari. Vi hade lämnat det trevliga hotellet i Arusha för en första tur i Tarangire nationalpark. Det tog inte lång tid förrän vi fick se den första elefanthjorden.

elefanter på safari

Under våra kommande dagar skulle vi komma att se hundratals elefanter. Men just där och då, första gången, blev jag nog både uppspelt och paralyserad!

Elefanter på safari checkade in

Elefanter på safari

Efter ett par timmar i nationalparken var det dags att åka till lodgen som skulle vara vårt ställe för natten. Vi skulle checka in och äta lunch, för att sedan åka en eftermiddagstur igen. När vi närmade oss anläggningen såg vi först ett gäng elefanter runt ett träd. När vi sen var framme fanns där ännu flera… De ville checka in samtidigt som oss. Typ.

Där, längst till höger i bild, tog elefanterna lite handsprit innan de gick in på hotellområdet. De ville ju vara ansvarsfulla hotellgäster. 🙂 Det såg rätt annorlunda ut, minst sagt, med elefanter så nära inpå lodgen.

Lite fakta om elefanter

Elefanter på safari checkade in samtidigt som oss

De här stora mäktiga djuren lever oftast i flock. Vanligt är 20-30 individer i varje grupp. Oftast är det honorna och barnen som är mest tillsammans medan hanarna är lite på sidan om. De kan gå uppemot 3 km ifrån varandra och ändå kommunicera via dofter, och ljud förstås.

elefanter på safari

En elefant är gravid i ungefär två år. Eftersom de är så stora, äter typ hela tiden och dessutom från två års ålder alltid står upp, så ser man elefanter överallt. Vi har nog sett hundratals. Men de är lika coola och fina att se på varje gång.

Vi har sett många elefanter på safari!

De äter uppemot 18 timmar per dag, men ungefär 40% av maten kommer ut obearbetad. De har inte jättebra nedbrytningssystem. Därför är elefantbajs mumma för fåglar.

Mitt på dagen söker de sig till vatten för att dricka och svalka sig. De gillar också att svalka sig med jord och sand. Då tar de upp jord med snabeln och kastar över ryggen.

Den här elefanten var sur. Den trumpetade och gick längre bort. Vi stod en bra bit bort så det var inte oss hen var irriterad på. Det var nåt annat.

Elefanter låter normalt sett inte så mycket utan kommunicerar som sagt mest via dofter. Men senare på kvällen, på lodgen, hörde vi en hel del elefantrapar, fick vi veta efteråt. Vi frågade guiden om den liksom småmorrade, typ, eller frustade eller varför den lät så. Men han sa att det var rapar. 🙂

Tarangire safari lodge

Den första natten på safari sov vi i tält.

Ganska nice utsikt över savannen från sängen i tältet!

På eftermiddagen, då vi kom tillbaka från en tur, tog vi ett varsitt glas vin och njöt av utsikten och smälte dagens intryck. Så mycket som snurrade i huvudet!

Ni ser varningsskyltarna. Alltså, på riktigt, man bor bland de vilda djuren. När mörkret lagt sig vid 18.30-19.00-tiden så måste man ha en vakt med sig mellan tältet och restaurangen. Smidigast var alltså att gå dit innan det blev mörkt och sedan få sällskap tillbaka.

Hade visst ingen jättebra bild på tälten. Här ser man lite i alla fall. Det är kraftiga tältdukar, betonggolv och överbyggnad av vass. Väldigt hög standard för att vara tält måste jag säga. Och vilken standard på maten! Vi fick en toppenbra trerätters. Soppa till förrätt och en stor kött-/fisk/-vegetarisk buffé. Och dessert. Nya smaker, men jättegott!

Då vi lagt oss hörde vi prassel i buskarna, lejon som ”pratade” med varandra, hyenor som skrek. Jag kan ju säga att jag vaknade hundra gånger den natten. Inte för att jag var rädd, utan nog mera av alla intryck. Det är ju bara att tänka logiskt. De skulle inte arrangera ett boende som hade alltför stora risker. Dessutom anfaller inte djur ”bara sådär”, det gör de bara om de är trängda eller överraskade. Men visst, jag drömde nog liiite att ett lejon var fram till vårt tält 🙂 Hehe.

Kul grej att ha en apa i trädet utanför tältduken.

Soluppgången var så vacker! Jag hade satt klockan tidigt för att hinna fota innan det var dags för frukost, packning och avfärd tidigt på morgonen. Kände mig rätt mosig i skallen efter den nattens sömn (eller brist på sömn), minst sagt.

Frukostkaffe with a view! Vi har nog aldrig haft en bättre kopp kaffe!

Alldeles tyst och lugnt. De flesta djuren hängde nån annanstans än just här. Det var bara en giraff som var på sin morgonjogg. Ser ni den intill floden, på den här sidan?

Kan varmt rekommendera Tarangire Safari Lodge nästa gång du har vägarna förbi Tarangire national park 😉

Vi har sett många elefanter på safari

Vi har sett många elefanter på safari!

Jag törs nog lova att man ser elefanter på safari i Tanzania, var man än är. Vi har nog sett hundratals. Men de är lika coola och fina att se på varje gång. Har du sett nån elefant i det vilda nån gång?

Nyfiken på mera? Här kan man läsa om våra första äventyrliga timmar i Tanzania och här om lejon. Eller så kan man surfa in på hashtaggarna #gottforsjalenssafari och #gottforsjalenszanzibar på Instagram. Följ mig gärna på Facebook och Instagram – @gottforsjalen.se