husbil

VI HAR KÖPT HUSBIL – ÄR VI HELT FRÅN VETTET?

köpt husbil

Man kan ju undra. Är vi helt från vettet? Vi har köpt husbil. Spritt ny husbil utan att ha den minsta erfarenhet av husbilsliv. Vi undrar nästan själva hur det gick till. Och det känns på ett sätt som att det plötsligt bara hände.

Precis köpt husbil och rullar ut mellan grindarna!

Men, det är faktiskt ett väldigt välgrundat beslut som vuxit fram. Vi har stött och blött, tittat och googlat, räknat och funderat i omgångar i ett par år. Vi har båda erfarenhet av husvagn och båt, så helt utan erfarenhet av att bo på liten yta är vi ju inte.

köpt husbil

I samband med att vi byggde huset så nämnde jag tanken på om vi nån gång skulle ha husbil eller husvagn. Men nä, det var Andreas inte alls sugen på. Självklart respekterar jag hans åsikt. Sen vet jag faktiskt inte hur det gick till, men plötsligt började vi titta på husbilar. Begagnade husbilar. Det var absolut inget jag manipulerade fram på nåt sätt. Ingen av oss minns hur det började.

Det finns en rätt stor husbilsfirma här i Enköping, som vi besökte. Sen passade vi på att titta på nån utanför Norrtälje för nåt år sen då vi ändå var i krokarna. Och under förra årets roadtrip i Småland kikade vi in till ett par ställen. Vi började dokumentera och notera saker vi tyckte var bra och mindre bra.

Av de husbilar vi tittade på var det nog ingen som vi båda tyckte var fin och bra. Och det är ju viktigt när det är en sån stor investering. Och vi hade ju inte heller ens bestämt ATT vi skulle köpa husbil. Vi pausade sen tittandet. Vi tänkte att vi först skulle göra helt klart i trädgården och uterummet. Dessutom var ju räntorna på väg upp. Så vi bestämde oss där och då för att vi inte skulle köpa nån husbil än på nåt år.

För en dryg månad sen satt jag och slöskrollade på blocket medan jag väntade på att Andreas skulle komma hem från jobbet. Plötsligt dök det upp en till synes väldigt lämplig begagnad bil. Jag visade Andreas när han kom hem. Utan den minsta tanke på att köpa. Vi hade inget inplanerat den helgen utan kunde ta en utflykt för att titta på den och för att lära oss mera.

Den bilen var jättefin, men en 2014 så det är ju en viss risk OM man köper en så pass gammal bil. Men vi vet samtidigt att betyyyydligt äldre husbilar än så säljs och används utan större problem.

köpt husbil

När vi var på det husbilsstället såg vi att det låg ett till ställe precis intill. Vi passade på att poppa in där när vi ändå var i närheten. De hade inte någon begagnad som var i närheten av vad vi funderat på, men däremot en ny. Vi klev in för att lära oss mera. Lära oss modeller, planlösningar, kvalitet, känsla, inredning osv.

Den kändes rätt. Det var första gången som vi båda gillade samma bil. Vi åkte hem och pratade. Skickade ett antal mail med tusen frågor under veckan. Pratade ännu mera. Hade inte något inplanerat helgen efter heller så vi åkte och provkörde både den begagnade och den nya på de olika ställena. Den begagnade kändes då inte rätt. Medan den nya kändes bra.

Vi åkte hem igen och sen var det dags igen. Vi stötte och blötte, pratade med kompisar med husbil och dammsög Internet, räknade och funderade i timmar och dagar. ”Om X och om Y”, ”men det är ju galet”, ”men det vore roligt och det verkar vara en riktigt bra affär” osv.

Ytterligare helgen efter så åkte vid dit igen för att känna efter noga igen. Vi hade mer eller mindre bestämt oss för att hoppa på. Plockade på lite tillbehör till offerten och förhandlade priset. Åkte hem med ett påskrivet kontrakt för en Sun Living S 75SC -23. En så kallad instegsbil och lillebror till Adria. Weeeiiii!

Eftersom den ju fanns hemma så var det snabb leveranstid. Vi tyckte de två veckornas väntan kändes som en evighet.

köpt husbil

Vi provsov första natten hemma på gårdsplan. 🙂 Vi sov så gott! Fräscha och härliga påslakanet i flera färger finns här. Och självklart finns en massa andra sängkläder att välja på. Kuddar hittar du här. Vi har modell Organic med tjocklek Medel. Den sorten har jag haft i många år. Täcken finns här. Trots att det blev 16 grader i husbilen på natten så frös vi inte det minsta, tack vare de härliga fluffiga täckena Organic Varm. Ända fram till 27 november är det 50% rabatt PÅ ALLT! Det blev ju perfekt för oss som precis köpt husbil! 😉

I lördags tog vi buss till Uppsala och tåg till Knivsta för att hämta ut vår nya bil. Vi hade packade med oss matsäck, duk, ljus, muggar och tallrikar. Vi stannade till vid Varpsund vid sjön och hade vår första fika med utsikt från husbilen. Så mysigt.

Nu har vi köpt husbil och kan kalla oss husbilsägare!

Må bäst!

You Might Also Like

8 Comments

Ulrica
    20 november, 2023 at 07:35

Varmt välkommen i husbilsklubben <3. Jag hoppas ni kommer älska det livet lika mycket som vi gör.
    Stor kram från en 2014-årshusbilsägare 😀

20 november, 2023 at 07:52

Tack snälla du. Och tack för input under resans gång.Just ja, er bil var just 2014 också. Den vi provkörde vibrerade när vi körde över 80 plus att våra knän krockade när vi satt mitt emot varandra. Kändes inte bra. Nu är vi nöjda! 🙂

Camilla Blomstrand
    20 november, 2023 at 10:05

Vad roligt! Verkar som ni jobbat på bra med att jämföra och kolla runt. Det är ju bra, vad man än ska köpa så ska man ju bilda egen uppfattning o inte lyssna för mkt på andras.
    Vi är ju inte där än, men övertygad att vi kommer bli husbilare senare också. Vi har inte börjat kolla, har ju enormt stor firma 3 km bort så möjligheten finns. Båda vi är ju såna som kollar upp och jämför o avväger så saker kan ta tid. Maken köpte en elbil i somras o det var mkt stöt o blötande innan det blev bestämt vilken han skulle ha men sen gick det fort. … så känner igen ”ops” känslan. Lycka till nu! Kram

20 november, 2023 at 07:55

Ja, jätteroligt. Ja vi har lagt mycket tid. Men jag gillar att göra både och. Både att ställa tusen frågor till alla med erfarenhet plus komplettera med egen info. Kul att du känner så starkt för husbilande redan innan! Då blir ju beslutet mycket lättare 🙂

Tack och kram tillbaka!

FREEDOMtravel
    24 november, 2023 at 02:38

Så fin!! Stort stort GRATTIS igen! Önskar er många fina turer med denna!!!

25 november, 2023 at 08:12

Tack snälla! Vi säkert ha stor glädje av den. Vi är så taggade!

Åsa L
    25 november, 2023 at 07:07

Grattis igen! Så roligt! Kram

25 november, 2023 at 08:10

Tack snälla du! Ja, visst är det roligt! Och tack för er input!