husbil resor - långa & korta

ÅRSUNDA STRANDBAD CAMPING OCH VANDRARHEM

Vi hängde på Årsunda strandbad camping i en dryg vecka. Platsen kallas för Gästriklands riviera och jag förstår varför. Vistelsen var över förväntan och jag kan rekommendera stället. Jag vill gärna dela med mig av vårt besök. Länkar i slutet.

Årsunda strandbad ligger en dryg halvtimme söder om Sandviken i Gästrikland, längs en härlig sandstrand vid Storsjön. Det lilla samhället Årsunda, med drygt 1000 invånare, ligger knappa två kilometer från campingen.

Utemiljön på Årsunda strandbad

Årsunda strandbad

Utemiljön på Årsunda strandbad är ju helt klart dess styrka så jag börjar med den. Platsen kallas som sagt för Gästriklands riviera. Det kändes inte så förvånande. Den fina sandstranden är 2,2 km och förhållandevis plan. Den hölls alltid ren och fin. En lååååång brygga går ut från stranden vid receptionen/restaurangen.

Mellan sjön och campingen finns en liten ås. Den skymmer tyvärr utsikten när man sitter vid husbilen eller husvagnen. Men åsen är plan så där är tältplatser och picknickbord. Härligt att ta frukosten med sig till en bänk för att njuta av en vindstilla morgon.

Längs stranden finns ett antal omklädningsrum, utedass och soptunnor.

Årsunda strandbad

På området finns även ett vandrarhem. Precis intill huvudbyggnaden finns ytterliga två små stugor att hyra, utöver några andra stugor utspridda över campingen. Här finns även vedeldad bastu, grillkåta och badtunna att hyra.

Det finns även roddbåtar att hyra. Jag gissar att det är dessa båtar som ligger utanför vandrarhemmet. Här finns även en ramp för att funktionshindrade ska kunna ta sig ner i badet. Fint!

Reception och restauranger

Där borta vid den gula flaggan är entrén till receptionen. Här framme till vänster är en pizzeria. Vi köpte aldrig nåt där.

I receptionen fanns en butik där man kunde köpa det viktigaste i form av mjölk och ägg osv, massor med läsk och chips (såklart) och en hel del andra bra-å-ha-saker. Man kunde också beställa frukostbröd. Vi var där i mitten av augusti, så jag kan tänka mig att det finns mera att välja på under de populäraste veckorna.

Årsunda strandbad

Det här är baksidan på samma byggnad. Där finns en stor restaurang för både dagens lunch och à la carte.

Där åt vi ett par gånger och var jättenöjda. Ett antal bord för två längs hela ”balkongen”. Det var underbart att äta middag där och njuta av solnedgången!

Lite tvekande testade vi hamburgare respektive kyckling. Jamen det är lätt att inte ha så höga förväntningar på en campingrestaurang. Men det var toppen!

Några dagar senare vågade jag mig på röding och Andreas plankstek. Även då var vi jättenöjda!

På restaurangen är det underhållning emellanåt. Givetvis mest under högsäsong, men även då vi var där.

I samma byggnad finns även ett par konferensrum, varav den ena har fantastisk sjöutsikt!

Servicehus

Det fanns ett servicehus. På ena långsidan fanns möjlighet att diska utomhus. Intill den platsen fanns även en hunddusch. Utöver det så fanns ett duschrum med några baljor och sittplats. Dessutom en diskmaskin som tydligen var klar på ett par minuter. Testade aldrig.

Tre toaletter och tre duschar varav en dusch var väldigt rymlig och med en dörr att stänga. De andra två hade draperi. 10-kronors-mynt att stoppa i för varmvatten.

Det fanns även ett kök med matrum. Spisar, mikrougnar och ett rätt stort matrum med ett antal bord.

Servicehuset var av lite äldre snitt, skulle vi kunna säga, men absolut inte slitet. Och det var rent och fräsch överallt. Servicehuset innehåller även en tvättstuga som man kan boka. Eftersom det var ett låst utrymme och jag inte bokade så kunde jag inte fota där.

Det ryktades om att det planeras för ett till servicehus framöver.

Campingtomter och ställplatser på Årsunda strandbad

Årsunda strandbad

Här står jag uppe på den lilla åsen, som skiljer sjön från campingen. Till vänster i bild, precis där den nedersta tallgrenen tar slut, står vi med vår husbil. Plats 87. De fyra campingtomterna där är lite sluttande i framkant. Det funkade att stå som vi, i bakkant på tomten, och nästan hela biten gräsmatta under markisen var plan. Men skulle regnet vräka ner så…

Sitter man utanför bilen så ser man inte sjön, men det här är utsikten från mitt sovrumsfönster. Så lite sjökontakt hade man ju. Trevligt!

Jag fotade rätt lite på själva platserna eftersom jag inte vill ”hänga ut folk”. Här är iallafall de enklaste ställplatserna, utan el. De ligger mitt emot vandrarhemmet. På andra sidan planket, i skogsbrynet, håller man på att utöka med sommar-säsongsplatser, enigt en säsongsgäst som jag pratade med. Det blir nog trevligt för de som vill ligga länge på samma plats.

Vi gillade vår plats, som var en liten bit ifrån receptionsområdet. Platserna närmast receptionen verkar det vara lite mera liv och rörelse. Fler som kom och åkte oftare än borta hos oss. Kanske är även de platserna något mindre. Men å andra sidan var de plana.

Aktiviteter på Årsunda strandbad

Minigolf och boulebana känns som ett minimum på en campingplats, så det fanns förstås att tillgå. Vi var på väg att spela minigolf, men tyvärr var vi lite för sena. Man hämtar ut klubbor i receptionen och den stängde kl 19. Och det var vår sista kväll.

Årsunda strandbad

Det fanns även ett utegym. Jag använde det inte, men kikade runt lite. Tror att man ska skanna en QR-kod (och kanske registrera nåt) för att få det att fungera.

Det fanns också ett rätt stort område med en hinderbana. Det såg hur kul ut som helst. Hade jag inte varit ensam och hade jag inte brutit benet för dryga tre månader sen så hade jag såklart testat! 🙂

Det fanns två lånecyklar också. Vet inte hur det funkar med tidsbokning och kostnad.

Man kan även låna diverse småspel i receptionen också. Typ kubb och racketar osv.

Utemiljö i närområdet

Årsunda strandbad

Inte bara utemiljön på campingen är fin utan även i närområdet. I bortre änden, från receptionen sett, finns en grusad skogsväg längs sjön. Där löptränade jag vid ett par tillfällen. Och vi tog en cykeltur till Ica i Årsunda, knappa två kilometer bort. Vi behövde inte ta lånecyklarna eftersom vi hade egna med oss.

Det finns möjlighet att få väldigt trevliga promenader, löpturer eller cykelturer. Skogsvägen går ungefär 800 meter från campingen.

Sen kommer man upp på en landsväg med fina gamla gårdar på landsbygden.

Årsunda strandbad

Efter en stund kommer man in i ett villaområde och till sist till centrum på samhället där ICA finns. Istället för att Andreas skulle handla på vägen från jobbet till campingen så tog vi det som en liten aktivitet att cykla hit till den lokala handlaren. Kändes trevligare så.

Vad tyckte vi om Årsunda Strandbad Camping & Vandrarhem

Det var nog 15 år sen vi var på en camping senast. Vi hade nog inte jättehöga förväntningar och jag hade nån farhåga om skrikande barn. En helt obefogad farhåga visade det sig. Det var väldigt trevligt. Det finns såklart alltid saker man kan störa sig på när man lever nära inpå varandra som man gör på en camping eller ställplats.

Över lag var vi väldigt nöjda. En väldigt fin utemiljö och trevlig restaurang. Fin och långgrund sjö. Bra möjligheter att aktivera sig. Det finns wifi och laddstolpar.

Här hittar du campingens hemsida för mer info
Här kan man se en karta över området
Här kan man läsa om den oväntat trevliga första kvällen
Här kan du läsa mitt inlägg om en kvällspromenad på campingen
Här kan du läsa om en härlig frukost vid sjön