husbil

STÄLLPLATS SÖDERHAMNS CITYCAMPING HÄLSINGLAND

Vi besökte Söderhamns citycamping i Hälsingland en härlig septemberhelg. Vi ville passa på att ta oss lite längre bort när vi ändå hade möjlighet. Vi var nöjda med ställplatsen.

Söderhamns citycamping

Husbilen är som sagt uppställd på en camping i Gästrikland i ett par månader så jag tänkte att det är en bra idé att passa på att ta nån tur längre bort över helgen. En plats som inte är rimlig för oss att åka till hemifrån över en helg. Valet föll på Söderhamn.

Adressen är Norra Hamngatan 14. Just nr 14 fanns inte på bilens GPS så vi fick fråga oss fram. Tänkte inte på att testa från telefonens GPS. Här, mellan Gulf och Meca ska man alltså åka in. En bit bort hittar man gästhamnen och ställplatserna.

Plats 1-8 är elplatser och 9-12 är platser utan el. Ett par dagar innan vi skulle åka var det bara ett par bokade platser men jag bokade ändå. Det fanns ingen karta på bokningssidan så jag bokade lite i blindo. Vi har solpaneler och klarade oss i fem dagar utan elstolpe på Elmiamässan. Jag valde plats nr 9, utan el. När vi sen kom dit på fredagkvällen var i princip alla platser upptagna. Populärt åndå! Det blev en lyckträff med vår plats eftersom vi hade fritt intill bilen på högra sidan, så vi kunde sitta utanför husbilen i eftermiddagssolen.

Söderhamns citycamping

Servicehuset ligger precis intill plats nr 1. Inte så kul att titta rakt in i väggen och inte heller få nån sol. (Säger jag som älskar att sitta i solen)! 🙂 Ja, om det inte är mulet som på bilden då förstås.

Toaletten i servicehuset såg fräsch ut. Tyvärr funkade inte vår kod till vare sig till duschrum eller tvättrum så där kunde jag inte fota. Jag testade precis innan vi skulle åka så jag hann inte kolla upp det. Jag mailade dem dock och koden ska funka normalt sett.

Så här mysigt hade vi inte kunnat ha i solen om vi haft en annan plats.

Söderhamns citycamping

Ställplatsen ligger fint och har bra centralt läge, men ändå lugnt. Till vänster, från husbilen betraktat när man backat in, är ån i riktning mot havet.

I ena änden av ställplatsen finns en kajakomat. Man kan alltså hyra en kajak och paddla på ån. Säkert jättemysigt!

Här fotar jag ställplatsen och gästhamnen från andra sidan. Vår bil står längst till höger i bild. Turbåten M/S Moa kan man ta turer med på sommaren. Den utgår därifrån precis utanför servicehuset.

Här är på väg i riktning mot stan från ställplatsen direkt efter servicehuset. Här ligger sommarkrogen Hunker Junker. Det såg så läckert ut.

Ett snäpp närmare stan finns hamburgerhaket Smashin’ burgers. Där stannade vi till för ett glas på väg tillbaka från husbilen. Har inte ätit där så maten kan jag inte kommentera. Men läget vid ån i eftermiddagssolen var härligt!

På andra sidan ån finns den supercharmiga flytande restaurangen Eat’s Bolivar.

Ut mot gatan har de gjort en liten hitte-på-strand med sittplatser och några solsängar. Och i vattnet finns en brygga med några solsängar också.

Där tog vi ett glas bubbel strax innan maten. Inte heller där åt vi så jag kan inte kommentera maten. Men det var ett väldigt trevligt ställe!

Söderhamns citycamping
Vacker utsikt från ställplats Söderhamns citycamping även kvällstid

Trevlig ställplats med bra och fint läge i centrala Söderhamn. Servicehus med toalett, dusch och tvätt. Wifi. Latrin- och gråvattentömning finns, men gråvattnet töms i samma lilla ”balja” så man behöver själv tömma ur sin tank i en dunk eller liknande innan man bär den till tömning.

Väldigt lugnt förutom några ”triangel-bilar” som poppade på sina musikanläggningar så det förmodligen hördes till andra sidan stan. Men det var ett par tillfällen, kort tid och rätt tidigt på kvällen.

Prisvärt tyckte vi med 160 kr/dygn utan el och 220 kr/dygn med el.

Mycket tydlig kommunikation från Stenö Camping som driver Söderhamns citycamping.