husbil resor - långa & korta

UTFORSKA SÖDERHAMN I HÄLSINGLAND

Efter en god natts sömn i husbilen så gav vi oss ut för att utforska Söderhamn. Och vilken härlig dag vi fick. Riktigt trevligt och vi bjöds på härligt höstväder.

utforska Söderhamn

Ställplatserna är där nedanför det gula huset i bild. Vi började vår promenad med att gå över bron till andra sidan.

Hamnmagasin och järnvägsstation blev starten i att utforska Söderhamn

Utforska Söderhamn – gamla hamnmagasin

Mittemot ställplatserna finns den här vackra tegelbyggnaden. Det är det gamla hamnmagasinet intill tullhuset, som numera inrymmer annan verksamhet.

Utforska Söderhamn – gamla järnvägsstationen

Vi gick vidare och passerade den gamla järnvägsstationen som håller på att renoveras. Den byggdes 1886. Detta är baksidan och är ändå så vacker. Kunde inte fota framsidan eftersom den var täckt med byggnadsställningar och bråte framför.

Oscarsborg

Utforska Söderhamn – Oscarsborg

Vi fortsatte sen vår promenad upp på Östra berget. Högst upp finns Oscarsborg. Ett utsiktstorn som invigdes 1895.

Det är en ganska brant stigning med hjälp av trappor och asfalterade gångar. Sen får man en belöning i form av härlig utsikt över Söderhamn.

Kärleksstigen

utforska Söderhamn

Vi gick sen vidare till Västra berget. Det låter som att västra berget skulle ligga på andra sidan stan, från Östra berget betraktat. Men nä, de ligger intill varandra, typ.

Vi gick längs den så kallade Kärleksstigen. Väldigt trevlig promenadslinga i Söderhamns centrala delar.

Vattentornet

Utforska Söderhamn – det gamla vattentornet

Vi gick vidare längs stigen och kom fram till detta gamla vattentorn från 1903. Det ritades av Sveriges första utbildade kvinnliga arkitekt Agnes Magnell.

Även från denna plats får man en härlig utsikt över staden.

Runt tornet finns en så kallad cirkelbänk. Så mysigt att sitta där och njuta av solen i lä.

Söderhamns museum

utforska Söderhamn

Vi fortsatte längs kärleksstigen som sen ledde ner mot stan. Plötsligt kändes det som att vi kom till södra Tyskland när vi fick se det här huset. Ingen skylt visade vad det var. Andreas sökte fram det på google maps och konstaterade att det var Söderhamns museum! Siffror på fasaden signalerade att det var byggt 1748. Och på andra sidan huset såg vi sen att det stod museum. Tyvärr var det stängt för säsongen.

En del av Söderhamnsån.

Tullmjölkvarnen – en del i att utforska Söderhamn

Tullmjölkvarnen

I närheten av museet ligger den gamla Tullmjölkvarnen. Kvarnen uppfördes 1751.

Här finns idag utställningar av olika slag och kafé. En mysig liten oas i stan. Synd att det inte var öppet.

Söderhamns Rådhus

Rådhuset

Vi gick vidare. Rådhuset är så otroligt vackert. Det är Söderhamns fjärde rådhus och uppfördes 1860. De tre föregångarna förstördes i bränder.

Kafé Rådis

utforska Söderhamn

Precis intill Rådhuset ligger kafé Rådis. Där har bedrivits kaféverksamhet sen 30-talet. 1954 gjordes en större renovering och man anlitade en inredare. Man ville ha en modern och mysig stil. Denna inredning finns kvar än idag.

Så läckert! Som man ser så hänger det konst på väggarna. Etablerade och oetablerade konstnärer får visa sina alster. Men man får ha tålamod. Det är två års kö att få ställa ut. 🙂

Tyvärr missade jag att ta en bild på entrén. Det får duga med en bild från vår fikaplats i höstsolen. Gott och mysigt! Andreas var väldigt nöjd med att räkmackan serverades som en hamburgare så slapp han att allt trillade av från brödet.

Ulrika Eleonora Kyrka

Ulrika Eleonora

Efter fikat gick vi till Ulrika Eleonora kyrka. Den är uppförd i slutet av 1600-talet och är en av få byggnader som klarat sig från alla bränder. Den syns från väldigt många platser i stan, med sin lysande vackra röda färg och står på en höjd.

Jag kan inte direkt säga att jag brukar gå igång på kyrkogårdar, men den här sticker verkligen ut. Den kändes påkostad och välskött. Otroligt vackert med alla rabatter med rosor som går längs alla gravar. Och en blommande slänt. Sevärt!

Oväntat trevligt att utforska Söderhamn

utforska Söderhamn

Vi började dra oss tillbaka mot husbilen. Men finns det några hängmattor i parken så måste jag ju prova. 🙂

Nära ställplatsen finns en restaurang som heter Smashin’ burgers. Där tog vi ett glas bubbel i eftermiddagssolen.

Lite senare mot kvällningen så gick vi över på andra sidan ån till den flytande restaurangen Eat’s Bolivar. Vi nöjde oss med ett glas innan vi gick tillbaka till husbilen för att göra middag.

Vilken oväntat trevlig dag vi fick när skulle utforska Söderhamn. Vi hade inte jättehöga förväntningar eftersom det inte verkade finnas så mycket att se och typ allt var stängt för säsongen. Men vi fick som sagt ihop en trevlig runda på ett par timmar.

Nu är vi tillbaka med husbilen på Årsunda camping utanför Sandviken igen. Jag kommer att jobba på distans från den hela veckan.

Önskar er en fin start på veckan!