hälsa & friluftsliv resor - långa & korta

VID NIPFJÄLLETS FOT

Midsommardagens morgon började lika bra som midsommarafton med strålande sol och trappkaffe. Vi hade bestämt oss för att ta en tur på Nipfjället. Vi började på dess fot. Eller en bit upp.

Vi stannade till vid en parkering vid Nipfjällsstugan. Där finns också utedass. Hängde på oss ryggsäckarna och började traska ut längs leden.

I högerkanten syns en bit av en husgrund.

Ljuvligt att äntligen vara ute på årets första fjällvandring.

Vi kom upp på en liten höjd.

Och sen lite neråt i skogen igen.

Så vackert och skönt i skogen. Men rätt mycket mygg här ska erkännas.

Och galet stenigt. Vi hade tagit sikte på en sjö fyra kilometer bort. Med tanke på att vi kom iväg hemifrån rätt sent och med tanke på att det tog sån tid att bara ta sig en kilometer så bestämde vi oss för att vända. Det är inte så kul att vandra när man inte kan släppa blicken en sekund från underlaget och inte kunna njuta av omgivningen.

Vi vände tillbaka till Nipfjällsstugan och bilen. Här är en raststuga där man får övernatta (men bara vid akuta behov). Här kan man också värma sig vid kaminen och äta vid fina bord.

Vi slog oss ner vid ett bord för att fika en bit bort och hade utsikt över Städjan.

Vi packade in oss i bilen igen och åkte upp på parkeringen på kalfjället. Träffade på den hr kompisen. Den så kallade Nipgubben vakar över berget.

Därifrån tog vi oss högst upp på fjället och fick till sist en fantastisk dag. Men det får bli i ett senare inlägg.