resor - långa & korta

SELMA SPA HAR MIST SIN FORNA GLANS

Selma spa har mist sin forna glans. Kanske är det så. Jag vet inte riktigt eftersom jag var där för första gången för ett par veckor sedan. Laddad med förväntan sedan mitten av 90-talet gled vi upp mot hotellet. Det såg maffigt ut där på höjden. Men var det så där fantastiskt som har sagts? Det blir ett rätt långt inlägg, till en början en del negativa tongångar, men sedan en hel del positivt också.

Bakgrund och innan ankomst

Jag har haft ett besök på spa’et på min reseönskelista ända sedan mitten på 90-talet då min dåvarande chef och hans fru brukade åka dit lite då och då. De lovordade anläggningen. Det har egentligen inte funnits nån direkt anledning till att jag inte varit där tidigare, men det har bara inte blivit av. Nu när vi skulle till Värmland och surfade runt på besöksmål så dök det upp ett erbjudande och vi nappade.

Det här är det första som möter en, förutom receptionen, då man kliver innanför dörrarna. Riktigt läcker loungehörna.

Galet snyggt bord!

Jag hade surfat runt en del på hemsidan för att försöka bilda mig en uppfattning om SPA-avdelningen och restaurangen, innan besöket. Det fanns ett antal behandlingar man kunde boka in sig på. Då jag ringde fick jag veta att man blir tilldelad en slottid på fyra timmar för att få tillgång till allmänna spa-utrymmet pga pandemiläget. Slottiden skulle man få först vid incheckning. Hmm, jag hade ju ingen lust att boka in mig på behandling på förmiddagen om vi skulle få slot-tid på eftermiddagen och vise versa. Då kunde vi ju inte hitta på nåt annat. Dessutom var det väldigt fullbokat. Så jag hoppade över.

Spa-anläggningen inomhus från lobbyn under tiden det var paus med folk. En lite större pool och två små bubbelpooler fanns.

På websidan uppmanades man att boka bord i god tid innan. Jag mailade dit några dagar innan och fick svar att man inte kunde boka bord i förväg! Man skulle få möjlighet att få bord utefter vilken spa-tid man fick vid incheckningen. Det var ju bra i och för sig, men det kunde innebära att man inte skulle få bord i restaurangen alls utan skulle bli hänvisad till en bar-meny! Hmmm. Igen.

På plats på Selma Spa

Vi lämnade Arvika på förmiddagen och var på plats i Sunne strax före lunch. I incheckningen frågades det inget om vi hade nån önskan om spa-tid. Visste jag inte innan hur det funkade så hade vi kanske bara bytt om och gått dit på fel tid. Nu frågade jag och fick tid på eftermiddagen. Precis det passet vi helst ville ha! Men ändå lite morr att jag fick efterfråga tiden.

Vi fick besked om att vi kunde ringa till hovmästaren för att boka bord (helst inte gå dit pga smittorisk). När vi ringt tre gånger utan svar gick vi ändå dit. Träffade på serveringspersonal som då berättade att hovmästaren inte började förrän kl 15. Då var det inte så konstigt att vi inte fick svar! Hmm, bristande kommunikation igen!

Här är utomhuspoolerna. En lite grundare pool närmast i bild och en ny djupare infinitypool längst bort.

Det frågades heller inget om medlemskap i Nordic Choice Hotel. Varken om vi är medlemmar redan eller ville bli. Jag är medlem där och hade kunnat bli uppgraderad om jag vetat om det och sagt något själv. Det hade den här bönans man/sambo benkoll på! Synd att jag inte läste hennes inlägg innan vi åkte dit!

Rummet – tecken på att Selma spa har mist sin forna glans

Näst efter utsikten är bäddningen på rummet det viktigaste för mig. Det ger en lite lyxig känsla med en fin säng. När man möts av den här (bilden) på ett hotellrum, som ändå kostar rätt mycket, så tänker man att städpersonalen inte hade sin bästa dag. Inte hela världen såklart, men det kändes inte så välkomnande. När jag sen gick in i badrummet och såg flaskor (typ som man köper i butik) med shampo, balsam och tvål, som dessutom var lite kladdiga högst upp så blev jag ännu mera besviken. Kanske var de inte färdiga ändå?

Utsikt från rummet på Selma Spa

Utsikten från rummet var däremot toppen. Utsikt över närmaste äng och sjön Fryken längst bort. Efter att ha installerat oss gick vi förbi receptionen och jag undrade vänligt om städpersonalen kanske inte var färdig med vårt rum eftersom bäddningen inte var så fin som den brukar vara på ett hotell och att lite kladdiga halvfulla schampoflaskor stod där som om något skulle fyllas på. Fick veta att det tyvärr var flaskor som gällde nu eftersom de bytt märke och inte kunde hälla upp i pumpar. Det känns varken fräscht eller coronasäkert att man ska använda samma flaskor som tidigare gäster haft i duschen! Hon ringde sen upp städpersonalen och sa att ”schampoflaskorna var jättekladdiga och nästan slut”! Men nä, det var ju inte så jag sa. Man behöver ju inte överdriva. När vi kom tillbaka till rummet stod literflaskor på handfatet! Förstår om de blev sura och tyckte att jag överdrev.

Spa-avdelningen

Vi bytte om på rummet till morgonrockarna och tofflorna som man fick låna och gick ner till spa’et. Passade på att titta in i omklädningsrummet. Fint och fräscht.

Vi låg först en stund i ett par ”solsängar” inomhus (det var inte tillräckligt varmt för att ligga ute) sedan gled vi ner i den nya infinitypoolen utomhus.

Riktigt nice att hänga där över kanten och titta på utsikten. Eftersom vi hade tid 13-17 så var det inte jättemycket folk till en början. Lugnt och skönt. Att bara vara och koppla av var inte alls tokigt.

Strax efter 15 tassade Andreas upp till restaurangen i morgonrock och tofflor, eftersom det var mitt i vår spa-tid, och bokade bord. Så. Klart.

Sista timmen var det rätt mycket folk. Bland annat ett äldre par som parkerade sig på solstolarna intill våra, medan vi var i poolen. Gubbens säng var typ en decimeter från min. Inte en tillstymmelse till att flytta den åt sidan eller ens visa nån min om att hålla avstånd då vi kom till våra sängar!

Middagen

Vi hängde på spa-avdelningen nästan tiden ut. Kopplade av i sängarna, testade en av de tre bastu-varianterna. Testade en av de två bubbelpoolerna inomhus. Drog oss sen tillbaka till rummet och gjorde oss i ordning för middagen. Ett tag innan gick vi upp på terassen och tog ett glas bubbel.

Så härligt att sitta där och njuta av solen, som vid det laget hade tittat fram.

Och det här då! Värmlands bästa utsikt, säger de själva. Ja, så kan det kanske vara. Otroligt vackert är det i vilket fall! Det må vara så att Selma Spa har mist sin forna glans, men det här var i alla fall över förväntan för mig!

Här kommer det som räddade upp helheten. Hela upplevelsen kring middagen höjde nivån på helhetsupplevelsen. Kocken och servitrisen lyfte nivån ett par pinnhål! Servitrisen var toppen. Trevlig, påläst, lite lagom rolig och charmig. Och maten var vansinnigt god.

Mmm, så gott! Riktigt hög klass på råvaror och tillagning. Servitrisen fick bra med dricks från oss och ordentligt med beröm. Hon blev så glad så hon började gråta. Och jag blev så rörd över att hon blev rörd så jag började också gråta. Där satt Andreas mitt i gråtkaoset 🙂

Frukost

Frukosten fick ett stort pluspoäng.

De hade plastat in portioner. Ett fat med pålägg till en person. Varje liten brödbit var inplastad. Juice i små tetror. Äggröra och bacon var skyddad bakom en skärm, så det fick man serverat. Bra jobbat!

Och så utsikten då. Riktigt härlig frukostmiljö!

Sammafattning – Selma Spa har misst sin forna glans

Jag börjar med det negativa. Det är roligare att avsluta med glada tongångar.

Trist att man inte kunde få boka spa-tid innan ankomst och inte heller boka bord. Det försvårade planeringen att göra annat. Det kändes inte så välkomnande då vi kom till rummet med slarvig bäddning och kladdiga shampoflaskor.

Lite för många sängar i spaavdelningen inbjöd till trängsel. Ingen som helst myskänsla i spa’et. Det kändes lite som vilket badhus som helst. Näst intill. Lite växter och skön musik hade höjt myskänslan.

Ett stort minus var de otroligt hala golven. Om man inte hade tofflorna på sig så riskerade man att halka. Kan bara föreställa mig hur många ungar som stått på öronen där.

Utsikt över Fryken från Selma Spa

Bra att det var bokad slot-tid för spa-avdelningen. Bra att man kunde låna badrockar och tofflor. Rena och fräscha rum. All personal var trevlig och servitrisen toppen! Riktigt bra smittrisk-tänk kring frukosten och glest mellan borden vid middagen.

Riktigt mysig lobby med en massa olika typer av platser att hänga på. Vissa med fin utsikt. Toppenhärlig terass med fantastisk utsikt. Härliga omgivningar med möjlighet till avkopplande aktiviteter.

Kanske berodde det på att jag hade så höga förväntningar och velat åka dit så länge som jag blev lite besviken. Kanske berodde det på att vi varit på The Steam hotel som gör att Selma bleknar lite. Visserligen är det lite annan inriktning och koncept, men lite mera myskänsla och bättre nivå på städningen hade inte skadat.

Kanske är det så ändå att Selma Spa har mist sin forna glans. Dock vill jag absolut inte avråda någon att åka dit. Det var inte dåligt på det sättet. Det var bara inte så speciellt eller påkostat som jag föreställt mig.