husbil resor - långa & korta

MUNKTELLMUSEET I ESKILSTUNA SÖDERMANLAND

Att vi gillar att gå på museum vet ni vid det här laget. Vi är ju inga jättenördar, men det är kul att se vad som varit viktigt i staden vi besöker. Munktellmuseet i Eskilstuna, Södermanland är inget undantag.

Jag har inte alltid varit intresserad av sånt här, men numera kan jag fascineras av industrihistoria. Det är ju faktiskt det som till stor del bidrog till vår välfärd.

Johan Teofron Munktell

Johan Teofron Munktell sitter staty utanför sin mekaniska verkstad

1805 föddes en gosse, som fick namnet Johan Teofron Munktell, i Västmanland. I släkten fanns framgångsrik bergshantering. Johan teofron visade teknisk talang tidigt och blev elev hos bergsrådet Gustav Broling. Redan som 21-åring blev han verkmästare på Kungliga myntverket och moderniserade hela myntmaskineriet. På sin fritid tillverkade han samtidigt Sveriges första tryckpress åt Lars Johan Hjerta på Aftonbladet.

Han var driftig den där Johan Teofron. Om begreppet head hunting funnits i Sverige på den tiden så hade man nog använt det. 1832, då han alltså var 27 år, fick han uppdraget att anlägga en mekanisk verkstad i Eskilstuna. Han fick till en början utbilda arbetarna som till största del var hantverkare. Ett par år senare åkte han till England för att studera den engelska järnindustrin.

Han var en varm person och ogillade arbetarnas vana att vara fulla både på arbetstid och fritid. Genom att starta ett bryggeri med utskänkning sägs han vara en av få människor som lyckats öka nykterheten genom att frikostigt servera starköl 🙂

Jag skulle kunna skriva mycket mera intressant om honom, men jag lämnar det.

Munktells mekaniska verkstad byggdes strategiskt vid ån

munktellmuseet

Museet ligger strategiskt och vackert precis intill ån. Munktells mekaniska verkstad etablerades 1832, på andra sidan ån, men kort senare byggdes verkstaden som numera är museum. Man byggde en sluss och hamn precis utanför för att underlätta fartygstransporter.

munktellmuseet

Till en början tillverkade man maskiner för att underlätta andra industriers verksamheter inom verktygstillverkning. Som exempelvis svarvar och slipmaskiner. Munktells bidrog till stor del till modernisering och effektivisering av Sveriges verkstadsindustri. Bland annat moderniserades maskinparken på ett så kallat gevärsfaktori, som också fanns i krokarna. Där för övrigt min kära sambo köpte sitt gevär som tonåring.

Man började också tillverka ångmaskiner.

munktellmuseet
Sveriges första ånglok

1853 tillverkades Sveriges första ånglokomotiv på Munktells mekaniska verkstad. Den kom att kallas Förstlingen. En replika finns på museet att beskåda.

Undrar hur smidigt det var att jobba med denna tröska. Visserligen förmodligen betydligt lättare än att göra allt för hand. Hur som helst, 1859 tillverkades Sveriges första skördetröska på Munktells.

munktellmuseet

I början av 1900-talet började man med traktortillverkning.

munktellmuseet

Man tillverkade även olika maskiner för vägbyggnation. Här är en väghyvel från 1926. Undrar hur det kändes att sitta på den här på en knagglig halvfärdig väg!?

Detaljbild från Förstlingen på Munktellmuseet

Munktells kom att bli ett av landets största företag och gubben drev det ända till 75-årsåldern. 1879 tog sonen och systersonen över, men gubben var fortfarande verksam i verkstan varje dag fram till sin bortgång vid 82 års ålder.

1932 fusionerades bolaget med Bolinders mekaniska verkstad och bolaget hette därmed AB Bolinder-Munktell. 1950 såldes företaget till Volvo och namnet på den verksamhetsgrenen blev BM-Volvo, sen Volvo BM. Senare VME Group och numera Volvo Construktion Equipment.

Munktellmuseet i Eskilstuna – ett stycke industrihistoria värd ett besök

munktellmuseet

Vi besökte Munktellmuseet i Eskilstuna i Södermanland med stor behållning. Så snart vi kommit innanför dörrarna och betalat vår entré så blev vi välkomnade med en kort beskrivning av att det fanns guider som visade runt och att det fanns en kort film att se.

Museet var väldigt fint med renoverade och välskötta objekt. Ett antal entusiaster visade runt. Vi hakade på en grupp en stund och fick se hur guiden startade upp två olika tändkulemotorer. Så häftigt att så gamla maskiner med förhållandevis enkel mekanik kan funka än idag. Och vilket underbart ljud!

Dessutom var det okej för barn att klättra på många av objekten. Så museet är verkligen för hela familjen.

Vi kan varmt rekommendera ett besök.

Må bäst!

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.