hälsa & friluftsliv resor - långa & korta

STORE MOSSE NATIONALPARK – UNIK I SITT SLAG

Store Mosse Nationalpark besökte vi vår andra dag på vår resa genom Småland. Det är en sån park som jag hört talas om en hel del sen jag kom in i ”vandrings-världen”, så jag har varit nyfiken på den ett tag.

Store Mosse Nationalpark

Den här bilden är nog ganske typisk för området skulle jag tro. Stora vidder, vyer över en enda stor myr. Store Mosse Nationalpark är Sydsveriges största myrområde.

Men, vi tar det från början. Vi lämnade Eksjö efter en härlig frukost på Eksjö stadshotell och kom till huvudentrén till nationalparken strax efter 10. Det var redan rätt fullt med bilar eftersom det är ett väldigt populärt område.

Eftersom vi kom dit så pass sent på förmiddagen och eftersom vi skulle köra vidare till Växjö efter turen så hade vi inte jättemycket tid på oss. Förr oss är det inte viktigast att gå så långt och snabbt som möjligt utan mera att få en härlig tur i naturen i lugn och ro. Därför kändes hela rundan ”Kävsjön runt” för lång för oss. Vi valde en variant på leder. Till en början gick vi på Kävsjön runt tills vi vek av på

Till en början var det en del skog och en väldigt lättvandrad led. Uppgrusad gångväg.

Store Mosse Nationalpark

Det fanns rätt många bänkar att pausa på, precis intill leden.

Det fanns också en hel del rastplatser med eldstäder. Det är inte tillåtet att elda nån annanstans än vid särskilt anordnad plats. Just den här platsen var intill en utsiktsplats över mossen. Där tog jag den första bilden i inlägget.

Vi gick vidare genom skogen. Vädret hade inte kunnat vara bättre. Dryga 20 grader kanske och växlande molnighet. Helt perfekt vandringsväder.

Store Mosse Nationalpark

Efter en stund vek leden av och ut på mossen. Lååååånga låååånga sträckor med spänger med sly på sidan om. Man såg inget annat än detta. Eller jo förresten, man såg också folk. Massor med folk. Tyskar, tyskar, holländare, tyskar, svenskar, tyskar, belgare och danskar. Och tyskar. Typ. Och fort gick de. På skogssträckorna kunde de ju ”köra om”, men på spängerna så var det bara att knata på eftersom man kände sig jagad och inte ville stoppa upp trafiken. Som tur var så fanns det bredare ställen med bänkar här och där, så vi kunde gå åt sidan och släppa förbi.

Hehe, fullt rustad med rygga med mat, midjeväska med liten kamera och telefon, och kamera på bröstet 🙂

Det fanns lite bromsar så det var skönt att ha skjortan i handen och vifta med den. Och buffen på huvudet gör att håret inte blåser in i ögonen.

Efter ett par kilometer, om jag minns rätt, så var det dags för oss att vika av på en annan led. Då blev det skog igen.

Store Mosse Nationalpark

Vi var nog båda lite missnöjda med besöket. Vi vet såklart inte om vi hade otur med ledvalet eller om hela parken är så här. Det var ingen större naturupplevelse direkt. Rätt tråkig vandring med spänger intill sly och skog där leden till stora delar var uppgrusad. Och massor med folk. Men. En vandringstur är alltid ändå positiv. Skönt att vara ute i naturen och röra på sig och roligt att ha sett en del av Store Mosse Nationalpark. Kanske är det bättre att faktiskt gå hela sjön runt och vid en annan tidpunkt på året.