resor - långa & korta

FIRADE VALBORG I KIEL ISTÄLLET FÖR UPPSALA

I år blev det så att vi firade valborg i Kiel, istället för i Uppsala, som vi brukar. Eller egentligen var vi mest på den söta lilla semesterorten Heikendorf strax utanför Kiel.

Och egentligen, i ärlighetens namn, så firade vi ingenting utan det råkade bara vara Valborg den dagen vi var där. 🙂

Vi hade varit i Kiel i ett par dagar tillsammans med Andreas familj och skulle hitta på nåt trevligt den sista dagen innan det var dags att gå ombord på båten för att åka hem. De som ville kunde åka på en tur till en lugn liten semesterort. Alla ville.

Vi hoppade på buss nr 100 mot Laboe. I Laboe var vi hösten 2021, men denna gång skulle vi hoppa av lite tidigare, på hållplats Heikendorf Rathaus (Heikendorf rådhus). Efter ungefär en halvtimmes busstur hoppade vi av. Vi gick genom villasamhället ner mot hamnen.

firade valborg i Kiel

Efter ca 1-2 km så var vi framme.

Det var väldigt lugnt till en början denna sista söndagsförmiddag i april. Inte många rörde sig ute.

Det är väldigt vanligt att man kan köpa fischbrotchen i kuststäderna. Här såldes de från en båt. Fischbrotchen är småfrallor med fisk i. Ofta inlagd fisk, t ex strömming.

En lucka i båten öppnades och det framgick att det var öppet fredagar, lördagar och söndagar. Och jodå, man kan även köpa bubbel, vin och öl till. Det har inte blivit av för mig ännu att testa denna delikatess.

Vi strosade vidare i hamnen. En sån här fin glugg var jag ju tvungen att fota.

Vackra stenar kan man hitta längs hela strandremsan.

firade valborg i Kiel

Man hittar spår efter världskrigen lite här och var. Här en staty som heter ”Gerettet” (räddad).

Om man går längs strandpromenaden i riktning mot Laboe så kommer man till ett monument till minne av alla stupade i världskrigen i tjänst på en ubåt. Det var som halvmåneformade väggar med tavlor.

Tavlorna visade namnen på alla som stupade i U-båtar, och exakt var u-båtarna sänktes. Väldigt vackert och stämningsfullt gjort.

firade valborg i Kiel

Vi strosade vidare längs strandpromenaden och träffade på de karaktäristiska strandkorgarna. Så charmiga! Intill här fanns en restaurang där vi slog oss ner för en lunch.

Himlen, som till en början var lite täckt av några ulltussar, började klarna upp ju längre dagen gick.

Älskar såna här miljöer. Jag kan verkligen fota hur mycket som helst.

firade valborg i Kiel
Firade valborg i Kiel och dess närområde

Vid 14-tiden hoppade vi på en turbåt för en färd tillbaka till Kiel. Ungefär en halvtimme senare hoppade vi av och gick till färjan som skulle ta oss hem. Vid bilen, innan vi skulle åka ombord, hände en olycka som hindrade oss en stund. (Det kan man läsa om här). Men i sista stund kunde vi åka på och hem, efter ett par riktigt trevliga dagar.

Tips – En sån här utflykt är utmärkt att göra även för den som kommer med Stena-färjan från Göteborg på morgonen och åker tillbaka på eftermiddagen.