hälsa & friluftsliv resor - långa & korta

SISTA DAGEN I FJÄLLEN FÖR DENNA GÅNG

Sista dagen i fjällen försökte vi fylla med avkoppling varvat med aktiviteter på området. Startade med en sovmorgon och en lugn frukost innan vi gjorde oss i ordning för att ge oss iväg för dagens första aktivitet.

Sista dagen i fjällen – Lugn morgon och promenad på området

Sista dagen i fjällen

Vi var så trötta efter vandring och tältning i Grövelsjön dygnet innan (det kommer självklart inlägg om det senare) så vi gick och la oss tidigt och sov ändå till halv nio. Det är sällan jag kan sova så länge, så det var nog välbehövligt. Vi hade några saker planerade för dagen, men hade ändå tid att ta det lugnt på morgonen.

Första aktivitet i planen var en promenad på nya området. De hade börjat exploateringen av Idrefjällsområdet redan förra året med massor av vägar, nedfarter och nya tomter. Vi var lite nyfikna på hur långt de kommit med stugorna. Eller, stugor kanske är fel ord. Det är mera stora hus. De flesta har flera bostäder i varje, någon enstaka ser ut att ha enbart en bostad. Förstår att man vill bygga stort för att hyra ut.

Restaurang Lilla Vildt och Solbaren

Sista dagen i fjällen

Efter promenaden tog vi oss ner till centrum för nästa stopp. Vi hade siktat in oss på att testa den för oss nya restaurangen Lilla Vildt. Hade hört en del om detta White Guide-rekommenderade ställe. Vi ville egentligen boka in oss för middag på midsommardagen, men de skulle öppna för middagar först i nästa vecka. Men så här i efterhand är vi inte det minsta ledsna för det. Vi fick en riktigt bra middagsupplevelse på Pernilla Wiberg Hotell på midsommardagen istället (inlägg kommer som sagt).

I restaurangen finns en liten deli som man antingen kan njuta av på plats eller köpa med sig hem. Trevligt inslag!

Enkel, men trevlig inredning.

Sista dagen i fjällen

Till lunch på Lilla Vildt tog jag en grekisk sallad med kyckling och Andreas tog hamburgare. Jag var jättenöjd med min sallad. Supergoda smakkombinationer. Andreas var också nöjd, men det stack inte ut på nåt sätt. Servicen var, vad ska jag säga, lite trött. Kan tänka mig att de satsar krutet när middagsserveringarna kommer igång.

Lunchen åt vi under taket eftersom regnet hängde i luften, men himlen sprack upp så vi flyttade ut i solen, vid Solbaren, och drack upp den sista drycken.

Gondolen

När mat och dryck landat i magarna var det dags för nästa punkt på dagens agenda. Vi gick ner längs Pernilla-backen för att ta oss till den nya Gondolens start. Passade på att fota en del av stugbyn från gondolen.

Sista dagen i fjällen

Det var en riktigt trevlig upplevelse att åka gondol upp till toppen. 10 minuter av tystnad och svagt svagt gung. Gondolen är en del av Idrefjälls stora satsning, som ska pågå till 2037.

Sista dagen i fjällen – Bubbel, fika och sol på toppen

Så här ser den maffiga toppstugan Utsikten ut. Längst till höger har man gjort en utbyggnad där gondolen går in och det är där man hoppar av.

Trevlig fjällinspirerad inredning.

Och en stor härlig terass där vi satt och tog lite bubbel och fika. Vidunderlig utsikt! Kan också tänka mig att det är en riktigt härlig utsikt där nere vid bordet som syns i nederkant i bild. Det ser riktigt nice ut att sitta där!

Solen värmde skönt och det var så avkopplande och njutbart att hänga där nån timme. Det finns aktiviteter för många intressen. Cykelbanorna slingrar sig som ormar längs fjällsluttningen exempelvis. Och här uppifrån toppen går ett antal vandringsleder.

Sista dagen i fjällen

Där nere rinner Österdalälven och i horisonten syns norska fjällen. Så mäktigt! Men till sist måste man ändå avsluta. Vi påbörjade vår vandring nerför berget.

Ett vackert slitet vindskydd finns kvar nästan högst upp på toppen.

Det blev en jättetrevlig, avkopplande och mysig dag på området. Sista dagen i fjällen. När vi kom tillbaka till stugan på eftermiddagen varvade vi packning med avkoppling på altanen.

Idag åker vi hem fulltankade med avkopplande energi! Ni kan vänta er några flera härliga inlägg från vår vecka här uppe. Här kan du läsa första inlägget för denna resa, här om vår midsommarafton, en tur runt Gränjestjärn, och turen upp på Jakobshöjden i Gröelsjön.