hälsa & friluftsliv resor - långa & korta

JAKOBSHÖJDEN I GRÖVELSJÖN – VACKER TUR

Jakobshöjden i Grövelsjön har jag hört talas om ett antal gånger och vi har funderat på att gå den förr. Häromdagen blev det av. Det var en vacker, men utmanande tur, om du frågar oss.

Vi lämnade vår hyrda stuga i Idrefjäll vid halv tio och tog sikte på STFs fjällstation. Vi hade spanat in vandringsturen Jakobshöjden i Grövelsjön som skulle utgå ifrån fjällstationen. Vi parkerade efter ungefär 50 minuter, passade på att gå på toa på anläggningen, snörade på oss kängorna och hängde på oss ryggsäckarna. Älskar känslan när man ser sånt här som på bilden. Skog, en spång och en skylt som signalerar att det kommer att bli en härlig dag.

Jakobshöjden i Grövelsjön

Efter en liten liten bit kommer ett till vägskäl. Det är många turer som utgår från fjällstationen. Som ni ser står det även Treriksröset. Det är nämligen en grej att gå mellan Grövelsjön och Treriksröset. På fjällstationen finns plaketter med namn på massor med folk som vandrat, cyklat eller åkt skidor den sträckan. Men vi nöjde oss med att sikta på Jakobshöjden. 🙂

Det var som sagt en rätt utmanande tur. Brant stigning och väldigt stenigt. Vi var glada över att ha stavar och höga stadiga kängor. Vi stannade och flämtade ofta dels eftersom det var varmt och dels eftersom det var rätt ansträngande. Turen är klassad som Lätt/medel men med 350 meters stigning på 3,5 kilometer nästan rakt upp och extremt mycket sten så skulle i alla fall inte vi kalla den för lätt. Men vi konstaterar att vi förmodligen inte vandrat på nån led som är ”svår”.

Vände oss om titt som tätt och blev belönade med fantastiskt vacker utsikt hela tiden. Där borta syns norska fjällen.

Vi upplevde det som att det var väldigt mycket snö kvar på fjället. Så här mycket kan vi inte minnas att det varit nåt av åren då vi varit här.

Jakobshöjden i Grövelsjön

Det var bara 8-10 grader vid stugan på morgonen så vi klädde oss i långbyxor, linne och långärmat. Tur vi har zip off-byxor så att man kan ta av byxbenen och få shorts. Svetten rann om mig trots att plagg efter plagg åkte av. Jag kunde ju alltid stanna och flämta lite och skylla på att jag ville fota 🙂

Där på fjällsluttningen på andra sidan ser man Linnéstigen. En stig som Linné sägs ha vandrat. Och den led som vi vandrat för ett par år sedan och även gjorde dagen efter.

Ja, ni ser, det var varmt. Det droppade svett om mig trots sparsam klädsel och trots att vi var på en fjälltopp! Jag blickar ut över Grövelsjön. Precis i vänsterkanten på sjön tältade vi på natten efter denna tur. Mer om det senare.

Vi pausade i en slänt på väg upp. Tog lite kaffe och en energybar och fascinerades över lugnet och utsikten.

Jakobshöjden i Grövelsjön

Vi stapplade på och kämpade vidare uppför. När vi var uppe på höjden vi tagit sikte på hela tiden så insåg vi att toppen på Jakobshöjden fanns ”bakom krönet” och nästan en kilometer till att vandra. Hmm, surt, men när vi väl gått så långt så ville vi fortsätta. När vi väl kom upp på högsta toppen, knappt 1200 m.ö.h, så blev vi belönade med fantastiskt mäktiga vidder. Det ska visst finnas ett gammalt sameviste där nånstans också, men det såg vi inte.

Så här kan man stå länge och förundras över vad fantastiskt vackert Sverige är och tycka synd om alla som ännu inte upptäkt tjusningen med att vandra i sån här miljö!

Toppen består av en rätt stor plattå. Förutom att det finns en ful mast och två små ”teknikhus” (gissningsvis) så finns ett stenröse med två ”krypin” där man kan sitta för en paus eller att ta skydd från väder och vind. Där åt vi medhavda tunnbrödklämmor. Riktigt gott att äta det efter dagens ansträngning.

Jakobshöjden i Grövelsjön

Som sagt, det var mycket snö lite här och där. Här har vi vänt tillbaka för att ta oss ner.

När vi kom tillbaka till fjällstationen skulle vi gå in i butiken för att titta lite. Men fick vänta. Det var en ren som hade lite röjningsarbete att ägna sig åt först. Den tyckte att midsommar var slutfirat för den här gången. Eller nåt.

Renen gick sen upp på trappan där och ställde sig framför dörren. Väntade på att nån skulle öppna dörren så den kunde checka in, hehe. Men den blev bortmotad sen. Helt orädd var den.

Vi hittade inget speciellt i butiken annat än en chipspåse. Gott med salt efter en sån här dag.

När vi kunde sätta check på Jakobshöjden i Grövelsjön packade vi in oss och ryggsäckarna i bilen och tog oss ungefär en kilometer från fjällstationen ner till Sjöstugan. Tog ur all vår packning, satte upp tältet och fick en fantastisk kväll! Mer om det senare.