hälsa & friluftsliv resor - långa & korta

MIDSOMMARAFTON 2023 ÄR HÄR OCH VI ÄR REDO

Midsommarafton 2023 är här och vi är så redo. Vi är på plats i Idrefjäll som vanligt och har smygstartat firandet och ledigheten. Vi är så laddade för några härlig dagar i fjällvärlden.

Vi kom iväg en knapp timme efter planerat. Jomen vi hade siktat på att komma iväg 6.30, men vi var nog lite för trötta efter en rätt sen kväll kvällen innan för sista förberedelserna.

Det var ändå bra att vi blev lite sena för då kom vi fram till Lundhags i Insjön några minuter innan öppning. Där brukar vi stanna för att se om det finns något att fynda. Och jodå, Andreas har letat efter en skaljacka för vår och höst i flera år. Och där fanns en! I hans storlek! Som dessutom var jättesnygg! Och jag hittade vindskyddande vantar som jag funderat på länge. Och en tröja och tunn jacka som verkar väldigt användbara.

Vid halv tre var vi framme vid stugan. Packade upp det mesta. Sen upptäckte vi att det inte var nåt tryck i varmvattnet. Mycket riktigt, det var en liten pöl i förrådet där inkommande vatten och varmvattenberedaren finns. Jag kontaktade stugägaren. Hon hade precis kommit ut från jobbet när jag hörde av mig. Hon försökte förtvivlat få fatt i nån rörmokare som kunde åka på jobb vid 16-tiden dagen före midsommar. Inte helt lätt. Till sist lyckade hon flörta tillräckligt bra med stugservice här på området. Trots att de inte hyr ut stugan via dem, så de svängde förbi och kunde lätt åtgärda felet. Puh! Det blev lite puls där ett tag om vi inte skulle kunna duscha. Och dessutom väldigt olustigt att lämna stugan för vandringsturer ifall det skulle släppa och bli en fontän där inne! Men, som sagt, det fixade sig.

Vi gick sen ner till centrumtorget för att kolla om en restaurang verkligen var stängd på midsommardagen. (Informationen på områdets hemsida går inte att lita på har vi upptäckt). På torget var Solbaren öppen, så där satte vi oss med lite vin i solen. Träffade på ett par från Göteborg som vi tjôtade med en stund. Jättetrevliga! Får se om vi stöter på dem idag igen vid midsommarfirandet.

Stugan i ett solbad!

De här kompisarna kom förbi på en fika. Andreas försökte bjuda dem på sparrisstjälkar, men de var kräsna de jäklarna.

Det var kjol och linne-väder med växlande molnighet. Det gick alldeles utmärkt till den här utsikten 😉

Vi åt italienskt plock till middag med den härliga fjällutsikten där på altanen.

Efter middagen gjorde vi silltårtan till dagens lunch, för att det ska hinna gotta till sig ordentligt. Nu efter frukost ska vi garnera den bara.

Snart blir det äggfrukost, sista touchen på silltårtan och lite andra förberedelser. Vid 12 är det traditionellt midsommarfirande vid fäbodarna på området. Tyvärr får nog midsommarklänningen hänga kvar i garderoben. Det har mulnat på, och mera ska det bli, och bara 13 grader. Så det får bli byxor. Men vi är glada så länge det är uppehåll.

Sen blir det stugmys med sillunch, brie och jordgubbssalsa och grillad oxfilé till lunch, mellis och middag.

Önskar er en trevlig midsommar!