resor - långa & korta

KIEL BJÖD OSS PÅ VÅRVÄDER I HELGEN

Kiel bjöd oss på vårväder i helgen. Vi var där i helgen med Andreas familj. 11 personer var vi denna gång. Det blev en väldigt trevlig och avslappnad resa.

Båtresa Göteborg – Kiel

I fredagsförmiddag hoppade vi in i Andreas bil tillsammans med hans dotter och pappa. Vid första stoppet på en rastplats anslöt Andreas syster, hennes särbo och Andreas mamma i en bil och i sista bilen anslöt Andreas morbror, kusin, hennes sambo och son. Svärmor hade som vanligt fixat matsäck med pannbiffsmackor och äggmackor åt sju personer! Dessutom hade hon fixat små påsar med grönsaker och mandlar som snacks. Svägerskan hade fixat kaka. Det blev finare och finare väder ju närmare Göteborg vi kom.

Efter att vi installerat oss i hytterna och ätit middag så hängde vi i en stund i en bar. Då plockar plötsligt Andreas klurgubbe till morbror fram ett quiz om Kiel. Alla fick en varsin lapp och penna. Sen var det bara att visa sina kunskaper. Hehe, eller visa hur rätt man chansade 🙂 Den som vann var han som var sist in i familjen, svågern. Han var bäst på att chansa rätt 😉

Kiel bjöd oss på vårväder och skön stämning

Kiel bjöd oss på vårväder

Efter en lugn natts överfart klev vi ombord i Kiel och några av oss åkte först ut till Cittimarkt för att köpa lite öl. När vi satt check på det åkte vi till den lägenhet som båda Andreas föräldrar och morbror vuxit upp i och mötte upp resten av gänget. Här kan du läsa om deras uppväxt under andra världskriget och då vi var vid lägenheten förra gången. De ville ta foton framför porten igen eftersom morbror nu var med.

När det var avklarat delade vi på oss igen. Vi parkerade bilen vid färjeterminalen och strosade mot stan, några av oss. Vi möttes av frukt- grönsaks- och blomstånd här och var…

… och ett myller av folk. Det var en härlig stämning.

Det första stoppet på stan är alltid en bratwurst. Det ser lite komiskt ut med en gigantisk korv i det lilla brödet.

Biergarten på Holsten Strasse i Kiel

Och när man ätit en salt korv så måste man givetvis dricka öl i biergarten (ölträdgårn) nedanför shoppingcentret Sophienhof. Jag, Andreas och hans dotter gick sen runt och shoppade lite. Jag hittade både vita jeans och en trenchcoat som jag letat efter i flera år. Toppen!

Efter ett par timmars shopping så hoppade vi in på Kieler brauerai, eller Klosterbryggeriet, som det också kallas. En restaurang och ölbryggeri. Där tog vi en öl och jag tog en käseüberbackener pretzel (ostöverbakad kringla, eller ostgratinerad kringla). Jag har ätit en neutral kringla en gång, men den kändes rätt tråkig. Men den här med ost var jättegod och ett perfekt mellis till mig för att hålla till middagen kl 19.

Kiel bjöd oss på vårväder

Våren hade kommit lite längre i Kiel. Här är vacker grönska framför hotellet Hamptons by Hilton. Samma som vi bodde på förra gången. Helt okej, rent och fräscht, och centralt.

Bayersk middag

Efter lite vila och ombyte på hotellet så gick vi till vårt bokade bord på Das Wirtshaus (Värdshuset) ett par kvarter bort. Det är en bayersk restaurang, dvs mer inriktad på sydtysk mat.

Kiel bjöd oss på vårväder

Det är verkligen groteskt stora portioner i tyskland. Det här var min wienerschnitzel. Jag tror inte ens jag orkade hälften. De brukar alltid fråga om man vill ha goodie bag med sig, men det kändes inte jättekul att ha en luktande köttbit på hotellrummet 🙂 I övrigt känns det trist med hur mycket mat som måste slängas i detta land! Men gott är det. Riktigt rejäl husmanskost.

När maten var uppäten klingade plötsligt klurgubben i glaset. Då halade han fram ett pris för quiz-vinsten på båten och gav svågern. Det var en guide till Kiel. Han är för rolig den där gubben.

Levnadsglada 80+ – åringar

Här är han. Det är så här man oftast ser honom. Andreas morbror. Med en kamera framför sig. Mer levnadsglad 80-åring får man leta efter. Eller det ska vara hans syster då, min svärmor. Hon är lika glad optimist hon.

Gubben är full av upptåg. Andreas kusin hade inte bara sin pappa med sig, utan även sitt 80-åriga barn. Typ. Tittar man bort en sekund så är han borta. Då kan man hitta honom uppflugen på en stege eller på ett rastplatsbord för att fota. På båten på väg ner till Kiel ställde han klockan på 4 för att han skulle upp på däck för att fota när vi åkte under Stora Bält-bron. Ja, jo, så kan man ju också göra.

En dryg vecka innan vi skulle åka på resan så kom han på att han inte ville åka hem med oss utan stanna lite längre. Så han bokade om för att vara kvar på hotellet i Kiel en natt till. Sen skulle han ta tåget till Hamburg och vara där i fyra timmar för att sen ta nattåget hem till Västmanland. Bara för att det verkade kul, liksom. Hans fru har nog fått sina prövningar 🙂 (Hon stannade hemma denna gång).

Dagen efter hotellnatten skulle vi få en fantastisk utflykt till en liten badort en halvtimme bort. Men det visar jag i ett separat inlägg. Ingen tvekan om att Kiel bjöd oss på vårväder. Vi kom hem igår till hällregn och nu är det bara att köra arbetsvecka igen.