husbil resor - långa & korta

EN HELG MED HUSBILEN I STRÄNGNÄS

Det blev ett sent beslut i fredags att ta en helg med husbilen i Strängnäs. Vi gillar Strängnäs. Det är en fin stad, även i tråkväder, det finns saker att göra och se. Och ställplatserna är bra. Vad mer kan man begära?

husbilen i Strängnäs

Jag hade jobbat mycket under veckan och visste inte riktigt när jag skulle hinna blir klar. Vid lunchtid insåg jag att det faktiskt skulle funka. Andreas hade planerat för det mesta, vilket var en förutsätting för att vi skulle kunna åka. Dealen var sån, för när jag har bokslutsdagar/veckor, så kan jag knappt tänka på nåt annat. Det är för intensivt. Så han planerade och packade ut i bilen, men vi stannade på vägen för att köpa lite charkisar för fredagkvällen. Sån mat tröttnar jag aldrig på!

Invigde Yatzy-spelet och brickan

Inte för att vi brukar ha problem att sysselsätta oss, men det är ju lite roligt med omväxling. Svärfar har lite tråkigt vintertid så ibland kommer jag på saker han kan fixa åt oss eller mig. För några veckor sen bad jag honom om att göra en liten låda för att slå Yatzy-tärningar i. Han blev glad över att få nåt att göra och undrade hur stor den skulle vara och hur den skulle se ut. Jag mätte bordet i husbilen och kom fram till att jag ville ha en låda på 40×40 cm. Jag ville också att det skulle vara nåt tyg invändigt så det inte skulle skramla så mycket.

Han tittade vad han hade för material i sina gömmor. Han sågade till en bottenskiva och några listbitar och visade. Han förklarade hur han tänkt och jag fick godkänna. Jag hade såklart godkänt typ vad som helst, men han är noga med att jag ska bli nöjd. Och sen kom han med några filt-bitar de hade. Jamen perfekt ju! Ännu bättre än tyg. Och jag gav honom en färgburk med snickerifärg som jag hade sen tidigare.

Kolla precisionen i det han gör! Han är otroligt noga. När jag berömmer honom för det så säger han bara ”ja, men det ska ju bli bra!”, som om det är den självklaraste sak i världen att även en sån här enkel låda till en husbil ska ha högsta standard 🙂 Han var nöjd att ha lite att göra ett tag och jag var nöjd med vad jag fick. Andreas då? Han gillar inte spel så värst över huvud taget, men är ju ”tvungen” ibland 😉

En helg med husbilen i Strängnäs innehåller en promenad i stan

husbilen i Strängnäs

Vid kl 12 igår var vi tvungna att byta ställplats. Eftersom vi kom på så sent att vi kunde åka så fanns det bara en plats ledig på ena stället första natten och en plats ledig på andra stället nästa natt. Men det är bara typ 50 meter emellan så det gör inte så mycket att behöva flytta. När vi var installerade på nästa ställe så tog vi en prommis i stan. Tråkigt väder, men ändå rätt varmt och skönt.

Förra gången vi var i stan gick vi förbi det här stället. Denna gång gick vi tillbaka för att vi tänkte fika. Jamen ett ställe som heter Lotta på Tårtmakargatan måste man ju bara testa. Men tyvärr har de inga sittplatser inomhus och igår var det inte riktigt läge att sitta ute. Så vi fick gå vidare.

Vi gick till café Prinsen istället. Ett väldigt poppis ställe. Rätt stort. De har både kaffebröd och mindre lunchrätter. Kanske nåt mera som jag inte tänkte på. Jag kanske inte skulle säga att det var ett jättemysigt ställe (men inte heller omysigt), men väldigt fräscha och goda smörgåsar. Rekommenderas.

husbilen i Strängnäs
En helg med husbilen i Strängnäs

Vi gick vidare genom stan. Passerade vägen upp mot kyrkan. Här kan man läsa om då vi tog en närmare titt på Strängnäs sevärdheter och historia.

Vi gick vidare längs strandpromenaden. Det finns massor med platser att sitta på och njuta av utsikten.

husbilen i Strängnäs

Och här ska det visst bli ännu en lååååång bänk att sitta på. Hehe, jag lät den här bilden vara kvar för att symbolisera en snuvig helg för Andreas. Under fredagen så var det en sisådär 237 nysningar i timmen, eller nåt. Som tur var gick det tillbaka och lättade, men fortfarande lite snorig.

När vi kom tillbaka till husbilen var det gott med fika igen. Vi hade faktiskt kvar lite av en kaka jag gjorde i påskas. skönt när saker kan frysas in. 🙂

Efter ett par timmars chillande i bilen så gick vi bort till restaurang Riva för ett glas bubbel innan vi gick tillbaka till bilen och åt middag.

Så kan det se ut då vi tar en helg med husbilen i Strängnäs. Nästa gång hoppas vi på grönska, värme och vackert väder!

Nu har vi haft en god natts sömn och ska äta frukost och packa ihop och åka hem. I eftermiddag kommer Andreas dotter på fikabesök. Och kanske kommer svärisarna också.