hälsa & friluftsliv husbil

GAMLA BANVALLEN OCH JÄRNVÄGSBROAR I GYSINGE

Då vi besökte Gysinge i Gästrikland med husbilen i påskas så fick vi tips om att det var fint att promenera längs gamla banvallen och över järnvägsbroar i Gysinge. Trots tråkväder blev det en fin tur.

I slutet på 1800-talet var Gysinge bruks ägare, Gustaf Benedicks en av de största pådrivarna för att bygga en järnväg från Uppsala, med en lov via Gysinge bland annat, och vidare upp till Tierp. Borgmästaren i Sala lyckades övertala herr Benedicks att det var en bättre idé att göra sträckningen mellan Sala och Gävle, med stopp bland annat i Gysinge. I början av 1900-talet, 1901 närmare bestämt, invides järnvägen. Redan innan byggstart insåg man att det skulle bli mycket dyrare än först beräknat.

 järnvägsbroar i Gysinge

Under byggnationen hade man också stora ekonomiska problem och konkurs.

 järnvägsbroar i Gysinge

Man lyckades ändå kämpa på och höll igång trafiken. I mitten av 30-talet förstatligades banan och på grund av få resenärer på sträckningen lades persontrafiken ner på 60-talet.

 järnvägsbroar i Gysinge

Delar av godstrafiken lades ner successivt och den sista sträckningen lades ner så sent som 1995.

 järnvägsbroar i Gysinge

Idag fungerar den gamla banvallen i Gysinge som vandringsled. Här lite förstärkt över broarna.

Det sitter skyltar om att man går över broarna på egen risk. Att gå över broarna kändes inte som nån säkerhetsrisk alls. Däremot kanske det är rätt olämpligt att luta sig mot dessa räcken. Men det fanns det liksom ingen anledning att göra heller.

Det var verkligen inte nåt kul väder. Trots det blev det en fin och skön tur, som sagt, med hyfsat bra värme och vacker miljö.

 järnvägsbroar i Gysinge

För att hitta banvallen går man vänster ut på vägen som går förbi herrgården. Efter en bit (kanske nåt hundratal meter) tar man höger på Kölnavägen och efter ytterligare en bit så ser man den gamla banvallen. Vill man gå över broarna tar man höger in på vallen. Om vi minns rätt så säger vi att sträckningen på vallen är ungefär 1,5-2 km. Vi gick sen samma väg tillbaka. Man kan fortsätta efter den sista och fjärde bron via nationalparken och sen bilvägen tillbaka.

Vi kommer gärna tillbaka för att gå över dessa järnvägsbroar i Gysinge igen, och strosa runt på bruksområdet, gå en guidad tur och kanske äta på restaurangen.

Här kan man läsa mitt inlägg om vår promenad på bruksområdet.

Här kan man läsa mitt inlägg om Gysinge bruks historia.

Här kan man läsa mitt inlägg om de två ställplatserna.

Här kan du läsa om området på herrgårdens webbplats.

Må bäst!

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.