husbil

STÄLLPLATS GYSINGE HERRGÅRD GÄSTRIKLAND

Vi stod på Ställplats Gysinge Herrgård i Gästrikland i påskas. Det blev väldigt trevliga dagar i vacker bruksmiljö. Men vi höll på att bli instängda när vi skulle därifrån.

Ställplats Gysinge Herrgård

Vi hade haft familjemiddag på långfredagen och förberett husbilen för avfärd. På påskafton lastade vi in det sista och fyllde vatten och drog iväg ungefär en timme norrut. Det var aktiviteter över hela påsken på herrgårdsområdet så det var redan rätt fullt med bilar på parkeringen då vi kom. Själva ställplatserna var längs hela långsidan på parkeringen och i mitten och längs andra långsidan stod personbilar. Vi såg att det fanns nån enstaka ledig ställplats och vi lyckades hitta en lucka i personbilsraden att pipa emellan för att ställa upp oss.

Dessa platser är inte bokningsbara.

Om jag minns rätt så var det här årets första vårkänning med så pass mycket värme att vi kunde sitta ute i tröja och ta ett glas när vi kommit fram.

Ställplats Gysinge Herrgård

Där borta ser man ställplatsen och parkeringen. Den här bilden är tagen sen eftermiddag på påskdagen då många husbilar lämnat. Dagen efter fyllde det på med bilar igen.

I själva herrgårdsbyggnaden fanns dusch och toalett. Enkelt men fräscht. Helt ok. Även om vi inte nyttjade den. Och det fanns möjlighet att fylla vatten.

Ställplats Camp Gysinge

Det finns även en ställplats närmare sjön. Den platsen ägs/förvaltas av annan part och har ett bokningssystem.

Ställplats Gysinge Herrgård

Där ser man de platserna lite bättre, intill den lilla röda ladan. Här är hemsidan för Camp Gysinge med bokningsbara platser närmast sjön. Där finns sju platser varav fem med el, service i form av toalett och färskvatten. Det var alltså inte där vi stod, men såg väldigt trevligt ut.

Vad tyckte vi

Ställplats Gysinge herrgård rymmer 20 platser med el. Platserna är på en parkering med utsikt (kanske inte riktigt alla platser) över sjön en bit bort.

Det finns som sagt, toalett, dusch och färskvatten. Jag tror inte det finns möjlighet till tömning.

Det är en väldigt trevlig bruksmiljö med restaurang, café, museum osv. Nån kilometer bort finns Färnebofjärdens nationalpark för vandring. Där gick vi en liten tur innan vi åkte hemåt.

Och hur var det med det där med att bli instängd? Jo det är som sagt en parkeringsplats med bilar som parkerar i mittsträngen, så att säga. Sen har inte folk koll eller ser sig omkring när de tar den ”sista platsen”, som egentligen inte är en plats utan en utfart för husbilarna. Det finns inga skyltar eller låga träräcken, som det kan finnas ibland, som markerar mittplatserna. Vi såg tendensen då vi kom, men just då fanns en lucka att åka emellan.

Några husbilsgrannar berättade att de sagt till i receptionen om att de borde spärra av pga säkerhetsrisk. Ingen brandbil skulle ju kunna komma fram till husbilarna vid behov. Då satte receptionen fram en soptunna och en skylt för att markera att man inte skulle parkera där. Vad hände då då? Jo då flyttade såklart någon på det för att parkera där!!! Men jisses!

Samma visa dagen efter, folk parkerade hela vägen ut i kanterna, så vi bestämde att vi skulle försöka röra på oss ganska tidigt på annan dag påsk-morgonen, innan aktiviteterna började på området. Vi var väl inte jättesnabbt iväg, och det fyllde på snabbt med bilar, men vi hade tur att hinna ut. Det här var som sagt över påsken då det var full aktivitet med Vårkonst och annat, så det hör väl inte till vanligheterna att det är så mycket folk.

Forsen Gysinge, en del av Dalälven

Hur som helst, vi fick jättehärliga och trevliga dagar på Gysinge herrgård och ställplatsen var helt ok. Här kan man läsa mitt inlägg om områdets historia. Vi kan absolut tänka oss att åka tillbaka för att se mera av omgivningarna och vandra.

När vi åkte därifrån flyttade vi oss bara nån kilometer till nationalparken och gick en liten runda. Jag hade redan på morgonen vid 6 startat upp jobbdatorn. Det var 1 april och därmed årsbokslut för min del. Sen fick Andreas sköta allt med frukost och avfärden. Från den lilla vandringsturen och hem så satt jag och jobbade hela vägen. Helt fantastiskt egentligen att det är möjligt att få så pass bra mottagning på wifi’et i husbilen genom skogen att det går att vara uppkopplad mot jobbet.

Här är hemsidan för ställplats Gysinge Herrgård.