resor - långa & korta

SE ÖLAND PÅ EN DAG – GÅR DET ENS?

Går det ens att se Öland på en dag. Alltså, jag menar att hinna med att se de ”viktigaste” platserna över hela Öland på en och samma dag. Vi gjorde det. Vi hann se de saker vi ville se, utan stress, men det blev en 15-timmarsdag. Häng med ifall du vill.

Se Öland på en dag – 9 stopp, 36 mil och 15 timmar

Se Öland på en dag - Ölandsbron

Vi hade bokat in oss på ett hotell i Kalmar och la till en extra natt för att hinna se Öland. Ölandsbron är bara 6 km lång och brofästet ligger centralt i Kalmar så det är gjort i ett litet nafs att åka över. Bron firade för övrigt 50-årsjubileum i år.

Öland är drygt 13 mil från norr till söder och bara 1,5 mil brett (på det bredaste stället). Det kan ju tyckas vara galet att pressa in 9 stopp och 36 mil, men vi ville ha det så. Hade vi dragit ut på det till en dag till så hade vi istället fått hoppa över nåt annat. Vi konstaterade efteråt att vi faktiskt hann stanna på varje ställe så länge vi ville utan att stressa.

De lite längre stoppen vi gjorde var vid Långe Jan, Eketorps fornborg, Himmelsberga museum, Borgholms slottsruin, Trollskogen, Långe Erik och Byxelkrok. Vi gjorde också två kortare stopp vid Karl X’s mur (en mur som går från kust till kust på södra ön) och i Lerkaka där det finns inte mindre än sju väderkvarnar på rad. De andra stoppen kommer här nere i inlägget:

Långe Jan – första stoppen för att se Öland på en dag –

Se Öland på en dag - Långe Jan

Vi lämnade Kalmar vid 8 på morgonen. När vi kommit över bron åkte vi direkt söderut till Ölands södra udde. Efter ett kort stopp vid Karl X’s mur åkte vi genom Stora Alvaret och var vi vid fyren Långe Jan strax före 9. Fyren var inte öppen så tidigt, men ingen av oss hade direkt nåt intresse av att gå upp i fyren, men jag kan tänka mig att det är härlig utsikt.

Det är väldigt populärt ställe att hänga på för fågelskådare. Ottenby fågelstation ligger precis intill.

Se Öland på en dag - Långe Jan på Alvaret

Stora Alvaret är ett landområde med så kallad alvarmark. Den typen av mark kännetecknas av ett väldigt tunt jordlager på kalksten, så det är helt trädfritt. Det är därför väldigt speciella växter som trivs där. Området täcks av en femtedel av ön och är tillsammans med Södra Ölands odlingslandskap ett av Sveriges 15 världsarv. De andra världsarven kan du läsa om här.

Eketorps fornborg

Se Öland på en dag -  Eketorps fornborg

Bara ungefär 1,5 mil nordost om Långe Jan, hittar man Eketorps fornborg. Det var ett väldigt intressant besöksmål. Den första borgen, Eketorp I, byggdes här på Stora Alvaret redan på 300-talet. Det var ett 20-tal hushåll som gick samman för att bygga en skyddande borg.

Ungefär 100 år senare byggdes Eketorp II. Under den perioden bodde ungefär 200 människor här innanför ringmuren. Borgen lämnades åt sitt förfall i några hundra år. 1170-1240 var den återigen bebodd, Eketorp III, och rymde så mycket som ungefär 100 hus.

Se Öland på en dag - Eketorps fornborg

Nutida arkeologer har undersökt området och borgen är återuppbyggd till stor del. Man får se några autentiska husgrunder (till vänster i bild), några hus från järnåldern och några från medeltiden.

Svårt att föreställa sig hur det skulle vara att bo så här. Framför allt på vintern, både när det gäller kyla och ljus!

Eketorps fornborg är ett resmål som jag varmt kan rekommendera. Här kan du läsa mera om borgen och dess historia.

Ölands museum Himmelsberga

Se Öland på en dag - Himmelsberga

Vi fortsatte längs östkusten och gjorde ett kort stopp i byn Lerkaka för att se de sju väderkvarnarna på rad. Men det större målet var Himmelsberga radby. Det är idag ett museum som visar en av de typiska radbyarna.

Jag har ingen bra bild som visar det som är så typiskt för en radby för den bilden skulle bli så tråkig. Det är alltså en by med långsmala tomter, där kortsidan är mot vägen. Ofta var lador placerade mot vägen och bostadshusen längre in på tomten.

Det var ett antal olika byggnader som man kunde gå in i och se hur de var byggda.

Jag förvånades lite över hur stora bostadshusen var. Visst, det var hem från lite mera välbärgade familjer, men ändå.

Även en hel del lantbruksmaskiner, redskap och ”tillbehör” till djuren fanns att se.

Det var som sagt många hus att se och man fick en väldigt bra bild över hur man levde i en radby. Jag tyckte besöket var ”sådär” medan Andreas tyckte det var bra. Kanske var jag inte tillräckligt intresserad bara.

Där fanns ett litet kafé för lättare lunch och fika.

Borgholms slottsruin

Se Öland på en dag - Borgholms slottsruin

Från södra udden åkte vi östkusten norrut en bit, men eftersom ön är så smal så är det inga problem att köra över till västkusten ifall andan faller på. Vi ville se Borgholms slottsruin och eftersom vi ville vara säkra på att hinna dit innan stängningsdags så vek vi av västerut.

Vilket ställe! Vi kan säga så här. Jag tog sammanlagt drygt 200 bilder på vår dag på Öland, varav en fjärdedel togs i slottsruinen. Så fotovänligt!

Slottet byggdes i mitten av 1600-talet, men dessförinnan var det en försvarsborg byggd på 1300-talet. I början av 1800-talet brann hela slottet ner och har sedan dess varit en ruin. Förutom visningar av slottsruinen så hålls här idag konserter och andra evenemang.

Se Öland på en dag - Borgholms slottsruin

Så vackert med de slitna stenväggarna mot den ljusblå himlen och det mörkblå havet i bakgrunden.

Så otroligt stort och maffigt det måste ha varit när det begav sig.

Om man inte var nöjd med fotandet av utsikt och väggar så kunde man roa sig med att fota framför ett hjärta…

Eller på en tron. 🙂

Här kan du läsa mera om Borgholms slottsruin som besöksmål. Alldeles intill ligger Sollidens slott som även det är öppet för besök. Där var vi inte.

Se Öland på en dag – Trollskogen på norra ön

Se Öland på en dag - skeppsvraket Swiks

Trollskogen är ett naturreservat som ligger på nordligaste Öland. Vi blev lite besvikna när vi insåg att de kända tallarna låg längs en led som var 4 km. Vi kom till området så pass sent som strax efter 17 och hade egentligen inte tänkt gå så långt. Det finns flera leder, men vi siktade in oss på skeppsvraket Swiks som förliste på 20-talet. Det gick först på grund och låg där ända till 60-talt då det spolades upp på land. Det var en knapp km dit. Vackert skeppsvrak på nåt sätt. Vi hade sen tänkt vända tillbaka.

Leden var väldigt lättvandrat och det var underbart väder så vi bestämde oss för att gå vidare till den gamla trolleken. Den tros vara 900 år gammal.

Se Öland på en dag - Trollskogen

Men va fasen, när vi ändå var där så gick vi vidare hela leden runt. Längst norr ut på slingan finns Trollskogen. Trollskogen är ett naturreservat som ligger på nordligaste Öland. Reservatet har en väldigt speciell vegetation. Särskilt en del av området. Här finns tallar som är formade efter hårt väder så de har blivit alldeles krokiga.

Leden går tillbaka en bit via vackra strandängar där kor betar. Det är ett väldigt fint naturreservat som är annorlunda mot vad vi är vana vid.

Långe Erik på Ölands norra udde

Se Öland på en dag - Långe Erik

Det var otroligt vackert när vi kom till Ölands allra nordligaste plats där fyren Långe Erik finns.

Det hade varit närmare 30 grader under dagen och fortfarande på kvällen var det väldigt varmt och skönt. Och alldeles vindstilla.

se Öland på en dag

Besökare har byggt stenpyramider ööööverallt runt udden. Vackert även det i kvällssolen.

Vi strosade runt en liten stund och fotade lite. Njöt av värmen innan vi åkte vidare till dagens sista stopp.

Oslagbar solnedgång i Byxelkrok

se Öland på en dag

Jag har hört en hel del om att solnedgången i Byxelkrok ska vara nåt alldeles speciellt så jag ville gärna att vi skulle hinna dit i tid.

Vi åkte från Långe Erik och saktade ner lite vid Neptuni åkrar (ett klapperstensfält på nordvästra udden). Åkte vidare till Byxelkrok.

Vi hann!

se Öland på en dag

Från första till sista bild är det en timme och 15 minuter, så vi hann sitta ner på stranden och njuta av en härlig dag och en fantastisk solnedgång som avslutning! Eller, vi åt sen en sen middag i hamnen innan vi återvände till Kalmar och hotellet vid 23-tiden. 15 timmar senare.

Ja, det går att se Öland på en dag. I alla fall att hinna se de saker som vi valt ut. Bara man är beredd på en intensiv dag. Det vi valde bort var Sollidens slott (ganska trist och vanlig slottspark enligt mitt tycke) och Borgholm (säkert jättemysig sommarstad, men lätt att se nån annan gång).

Skulle du kunna tänka dig att se Öland på en dag? 🙂