hälsa & friluftsliv

EFTERLÄNGTAD DAG I NATURRESERVATET

efterlängtad dag i naturreservatet

Förra söndagen tog vi oss en efterlängtad dag i naturreservatet. Andreas föreslog ett par dagar innan att vi skulle åka dit. Han hade spanat in att det nog skulle bli fint väder.

Vi förberedde kläder, ryggsäckar och matsäck kvällen innan. Och Andreas stekte ägg. Morgonen efter var det bara att göra iordning det sista.

Vi tog oss till Härjarö naturreservat och klev på stigen som vi brukar ta. Passerar en fin rastplats vid en liten skyddad vik. Bänkar och grillplats är rätt nytt. Här hade vi vår första vandringsdejt, men då satt vi på ett nedfallet träd.

Vi gick vidare och passerade nästa rastplats, som även är en badplats. Bryggan låg fortfarande kvar. Kommunen tar väl upp den snart gissar jag. Inte heller vid den rastplatsen skulle vi stanna. Den är visserligen fin, men bänkarna är i skuggan och det vill vi ju inte ha en fin septembersöndag.

Efter en liten stund landade vi på ”våra” härliga klippor.

Det var så varmt och skönt. Näst intill vinstilla.

efterlängtad dag i naturreservatet

Grillplats och bänkar har det funnits här i många år, men de har bytts ut nyligen. Tyvärr var det nog någon inte så erfaren som gjöt eldstaden. Den har ingen lufttillförsel och den är väldigt djup så det är en viss utmaning att få fyr på veden. Som tur är tycker Andreas att det är roligt att hålla på så han får fart till sist.

Vi började med att fika. Mackor med stekt ägg och kaffe är sååå gott när man är ute. Våra termosmuggar är toppenbra. De har varit med mycket. Håller värmen otroligt bra och läcker inte. Just min, den svarta, finns inte kvar, men en massa andra från samma märke, som jag kan stå för, hittar du här. Andreas mugg är den här. Finns i många färger. Det finns givetvis en massa andra märken, modeller och storlekar också. Du hittar alla här.

Ljuvligt att blicka ut över ett nästan vindstilla vatten och känna höstsolen värma.

Efter en stund var det läge att grilla korvarna Vi la dem på folien som vi hade smörgåsarna i och använde det svängbara grillgallret. Vilket fint land vi lever i där det finns en maaaaaassa såna här fantastiska ställen.

Efterlängtad dag i naturreservatet

Vi satt till en början på bänken längst framme vid vattnet, men den stod så snett så man fick ont i ryggen. Vi flyttade till den andra. Innan vi packade ihop allt så avslutade vi med lite mera fika. Så glad över att ha investerat i bra kläder och utrustning för ändamålet. Man behöver liksom aldrig bli blöt eller frysa. Närmast kroppen har vi underställ i merinoull. De hittar man här i det märket vi kör med och är supernöjda med. Allt från linnen, till t-shirts, långärmade tröjor till polotröjor. Vi har lite tunnare som heter breeze både som t-shirt och långärmad topp, en något tjockare långärmad som heter Hiking, och polo som heter Expedition. Här finns en massa andra märken och modeller också.

Hikingbyxor hittar man här av märket vi kan stå för. Vi kör med modellen Makke.

Dagstursäckar som vi gillar hittar du här. Vi har fyra stycken mellan storlekarna 15 l och 34 l. Det passar våra behöv för dagsturer. Sen har vi en varsin stor ryggsäck för en tälttur. Här hittar du bra kvalitetssäckar. Jag har haft min Lundhags 60 l i kanske 25 år och Andreas har ganska nyss köpt sin Fjällräven Kajka 75 l (eller om det var 80l). Jag är sjukt sugen på en sån också.

Hur som helst, även en riktigt skön dag har sitt slut. Det var till sist bara att packa ihop, släcka elden och bege sig tillbaka mot bilen efter en efterlängtad dag i naturreservatet.

efterlängtad dag i naturreservatet

Idag blir det en helt vanlig hemma-jobbar-tisdag. Och sen får nog gymmet ett besök ikväll. Länge sen nu!