hälsa & friluftsliv resor - långa & korta

NJUPESKÄR I FULUFJÄLLETS NATIONALPARK – FALLET RUNT

Jag var i Fulufjällets nationalpark och såg Njupeskär förra midsommarhelgen. Denna midsommarhelg fick jag uppleva det igen. Uppleva Sveriges högsta, fritt fallande, vattenfall och gå fallet runt. Och äntligen hitta Old Tjikko. Så vackert med skogen, bäckarna, fallet, bergen och vidderna!

Njupeskär – fallet runt

Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall, i Fulufjällets nationalpark

Det kanske inte ser så mäktigt ut så här på bild om man bara tittar på själva fallet. Men om du jämför med bron/spången i nederkant på bilden så får man lite mera perspektiv till hur högt det är! 125 meter närmare bestämt, varav 93 fritt fall. Om man inte tar hänsyn till fritt fall så är Sveriges hösta vattenfall Tvillingfallen i Stora Sjöfallets nationalpark.

Vi var på plats i nationalparken vid nio på morgonen. Jag hade fått tips om att vara där senast strax före tio på morgonen (lite beroende på tid på året förstås) om det är soligt, ifall man vill ha några härliga soliga bilder på fallet. Om det nu skulle råka vara sol just den morgonen. Från parkeringsplatsen vid Naturrum är det ungefär två km fram till fallet. Det är väldigt lättgånget så tillvida att det är grusat eller spänger att gå på. Men visst, en viss stigning är det en bit och sen är det en trappa, som är så pass brant att den närmast gränsar till en stege, på 76 steg (japp, A räknade! ) som man går för att komma ner till fallet och sen upp igen om man vill tillbaka till leden. Men låt er inte avskräckas. A har varit storrökare och haft ett typ obefintligt intresse av att röra på sig och för honom gick detta hur bra som helst!

Vackra bäckar ynglar av sig från fallet.

Den här bron/spången i vänsterkanten på bilden var tyvärr rätt dålig en bit fram p g a att lavin- och stenras hade förstört den. Det satt en varning och avspärrning.

Vi stannade en bra bit före det trasiga. Jag kunde zooma in en hel del för att få en lite närmare bild.

Tillbaka från den lilla avstickaren från leden fram till fallet pausade vi med fika vid Njupeskärsstugan (en övernattningsstuga med rastplats, grillplats och toalett) innan vi började stigningen mot toppen.

Fallet från ovan

Efter en hel del pustande och frustande var vi till sist uppe på bergsplatån. En platå som är gigantiskt stor, enligt min mening. Där finns bl a Rösjön och Rösjöstugorna. Där finns även världens äldsta träd Old Tjikko, som vi hittade till sist! Här kan du läsa om hur man hittar dit.

Efter en till paus vid Old Tjikko knatade vi vidare för att komma på ovansidan av fallet. Det ser lite fjuttigt ut på de här bilderna 🙂

Men om jag lägger till den här bilden så kanske man får en bättre känsla över höjden!

Som ambassadör för Kvinnliga äventyrare så var jag i mitt esse där!

När vi var nöjda med fallet gick vi vidare längs leden mot slutmålet. Efter en bit kom vi till ett fint vindskydd med grillplats. Det ser inte mycket ut för världen bara så där.

Men om jag lägger till den här utsikten från vindskyddet så kanske ni håller med mig om att det är fint!

Har ni bara den minsta möjlighet att besöka Fulufjällets nationalpark med vattenfallet Njupeskär och trädet Old Tjikko och kanske gå fallet runt, så gör det! Så härligt! Rundan var cirka 8 km, inklusive en avstickare på ett par hundra meter till fallet och en avstickare till trädet. Ni ser ju så nöjd jag ser ut! För oss tog det ungefär sex timmar totalt. Inklusive några mat- och fikastopp, mina ständiga fotopauser, hämta-andad-pauser och ligga-på-rygg-i-riset-och-lyssna-på-hur-tystnaden-susar-i-öronen-pauser! Jag vill tillbaka igen. Jamen jag har ju inte sett Rösjö-området exempelvis. Och en hel del annat!

Har jag sagt att ni borde besöka det där stället?! Bara gör’t! 🙂