resor - långa & korta

MIDDAG PÅ BERGET I PLATANIAS – MED UTSIKT

Vi hade fått tips på att det var mysigt att äta middag på berget i Platanias, inför vår resa till Kreta för en månad sen. Det lät ju bra, tänkte vi, som gärna äter på något speciellt ställe när vi är ute och reser.

Restaurangen som det pratades om ligger högst uppe på berget ovanför Platanias by, ungefär en kilometer från hotellet. Det var tryckande värme. Vi tog en taxi. Husen klättrade uppför berget längs den smala vägen.

Inte alla taxibilar kör hela vägen fram till restaurangen så vi blev avsläppta något hundratal meter ifrån. Det gjorde inget. Bara trevligt att strosa genom grekernas vardagsliv.

Vi visste att många vill äta middag på berget i Platanias och att Cosmos är en populär restaurang. Lite bättre klass än de vanliga tavernorna. Inga småbarn är tillåtna, dresscode (men fina sommarshorts och sandaler går bra), vita dukar osv. Jag bokade redan hemifrån. Jag hade frågat vilken tid som var lagom för att hinna se kvällssolen till en drink innan maten, så där i mitten av september. Förslaget var 19.15.

middag på berget i Platanias

Vi kom fram till restaurangen strax efter 19 och blev väldigt väl mottagna. Det kändes direkt att det var ett lite bättre ställe. Vi blev visade en trappa upp och ut på den lilla takterassen med den här utsikten över byn. Vårt hotell ser man mitt i bild. Det avlånga vita i två delar med poolen emellan.

Vi brukar starta med ett glas champagne (eller annat bubbel), men blev tipsade om dagens drink. Den såg ju trevlig ut så den valde vi. Champagne kunde vi ju avsluta med, tänkte vi. Minns tyvärr inte vad det var i drinken, men jättegod var den. Den tryckande hettan började lätta vartefter kvällssolen dalade.

Personalen var verkligen på tå och professionella.

Vi brukar ofta välja förrätt först, men vi var inte jättehungriga i värmen. Jag valde anka med sötpotatis. Det kändes att det var bra råvaror och vällagat.

Andreas valde deras signaturrätt. Biffstek på blank angus.

middag på berget i Platanias

Vilken solnedgång vi fick se. Vi tyckte till en början att det var trist att det var molnigt, men det visade sig sen bara bli ännu mera speciellt skådespel.

Solen dalade och vi åt upp maten. Så snart vi fått in maten var plötsligt personalen helt ointresserade. Inte alls lika alerta. Kom inte och frågade om vi ville ha någon dessert eller nånting annat. Vi satt ändå en bra stund med tomma tallrikar. Det blev sån tydlig skillnad mot innan. Väldigt märkligt. Och synd för dem. Hade de bara frågat så hade vi beställt både dessert och champagne.

Vi blev besvikna och sura så vi bad om notan. De frågade om de skulle ringa taxi. Det tackade vi ja till. Vi njöt av utsikten i mörkret tills de meddelade att taxin var på plats.

middag på berget i Platanias

Denna gång kom bilen ända fram till restaurangen. Och jäklarns vilken åktur det blev nerför berget. Trots att gränderna nästan var smalare än bilen så gasade han på som tusan. Hade någon öppnat någon dörr i nån bostad så hade hen förmodligen fått en smäll på näsan av dörren och åkt tillbaka in i lägenheten/huset. Han kom ju såklart inte upp i nån hastighet så det var någon fara för oss, men det gick på tok för fort i förhållande till gatan.

Tillbaka på hotellet zoomade jag in restaurangen. Den röda bordell-liknande belysningen passade absolut inte till den fina restaurang det var, men jaja, den syns ju iallafall. Trots en lite trist och abrupt avslutning så var vi på det hela taget nöjda med besöket.

Är du nyfiken på mera kring vår resa?

Här kan man läsa om hur första dagen satte ribban.
Här kan man läsa om första kvällens solnedgångsmiddag.
Här kan man läsa om dagen då vi besökte Kretas största stad, Chania,
Här kan man läsa om att vi haft en härlig resa trots sjukinslag
Här kan man läsa om Kretas småvägar och småbyar