resor - långa & korta

VÅR ROADTRIP PÅ USA’S VÄSTKUST HAR STARTAT

Vår roadtrip har startat. När vi tagit oss igenom den täta trafiken i Los Angeles gled vi till sist in till en av de städer i världen som vi gillar allra bäst. Det är så vackert i Santa Barbara! Vi mötte upp dottern på ett motell där hon bott en natt med en kompis och hennes mamma. Det kändes så bra att få kramas länge igen! Åh vad jag saknat henne.

IMG_1381 på väg santa barbara x-checker IMG_1397 soluppgång gata x

Alla var hungriga så vi åkte nåt kvarter till en kinarestaurang och åt. När vi sen baxat in dotterns packning i vår bil tog vi in på ett annat motell som hon fixat tidigare.

IMG_1419 soluppgång arena x

Sandpiper lodge är ett klassiskt motell som var riktigt bra. Det var lyhört, märkte vi på morgonen när grannen började prata och skratta, men i övrigt var det jättelugnt.

Vi lyckades hålla oss vakna till kvällen trots att vi då dygnat, så när som på två halvtimmars sömn på planet.

Ja, visst ja, jag skulle ju berätta om kaosmorgonen innan avfärd. På morgonen kom jag på att makens gamla esta-visum kanske inte gäller för hans nya pass. Vi testade, men nä. Det var bara att i panik göra en ny ansökan (som helst ska göras 72 timmar innan ombordstigning på planet. Och vi gjorde det typ fyra timmar innan). Ansökan krånglade förstås rejält. Efter en timme lyckades vi med gemensamma krafter få igenom ansökan. Vi drog till Arlanda, parkerade på Måby långtidsparkering, tar shuttle-bussen och när vi kommer in på terminalen inser jag att jag glömt min stora handväska, med bland annat kameran, kvar i bilen! Taxi tillbaka, en av killarna som parkerat bilen fick ringas tillbaka, hämta bilnyckeln, åka tillbaka till bilen, hämta väskan och hoppa på nästa buss. De var så himla service minded där så vi väljer Måby även nästa gång! Gissa om vi var rätt slutkörda när vi äntligen satt på planet.

IMG_1403 soluppgång x IMG_1408 soluppgång master x IMG_1423 soluppgång palmer master x

Var var jag i storyn? Santa Barbara ja. Vaknade vid fem och var förvånad över att jag lyckats sova så läge. Maken och jag tog bilen ner till hamnen efter att vi vaknat till lite mera. Jag tryckte kameran i näven på honom, som skulle ta en promenad. Själv tog jag en kort och snabb löprunda. Alltså, att springa i soluppgången i 15 graders värme i en av världens vackraste städer, är bland det bästa!

IMG_1401 soluppgång skepp x

Ett gigantiskt kryssningsfartyg låg förtöjt över natten.

IMG_1400 suluppgång skepp x IMG_1413 soluppgång ben x

Efter besöket i hamnen var det bara att sätta fart med dusch, packning och frukost. Frukosten var riktigt bra för att vara amerikansk. Äggröra, yoghurt (som faktiskt inte var jättesöt), flingor (som inte heller var jättesöta), bröd, juice och kaffe.

IMG_1404 soluppgång hus x IMG_1398 soluppgång palmer x

När morgonen övergått till förmiddag drog vi vidare på vårt äventyr mot Grand Canyon. Fortsättning följer.

Edit: Vill du läsa mer om vår roadtrip (Santa Barbara, Grand Canyon, Las Vegas och San Diego) så kan du klicka här 1, 23, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 1314. Våra andra resor finns i kategorin Resor.