resor - långa & korta

UTFLYKTER PÅ GRAN CANARIA

Det blev visst en lång paus mellan inläggen från senaste resan. Men här kommer ett till i alla fall.

Under vår resa i november till Las Palmas, Gran Canaria, gjorde vi två utflykter. En till Santa Brigida uppe i bergen och en till Arguineguin längs den södra kusten av ön. I slutet av inlägget hittar du länkar till andra inlägg om resan.

Vi börjar med Santa Brigida

En mulen dag så hoppade vi på en buss som skulle ta oss till Santa Brigida. Det är verkligen en utmaning att göra sig förstådd där eftersom de flesta inte kan engelska. Och att försöka uttala namnet på det där samhället på spanska, som ingen av oss kan, är även det en utmaning. B’et uttalas V och d’et uttalas h. Inte helt naturligt för oss.

img_6066-santa-brigida img_7356-utflykt-santa-brigida

Hur som helst, vi hoppade på bussen som tog oss upp mot bergen och chauffören var snäll och talade om var vi borde gå av, ungefär en timme senare. Under resan dit såg vi vackra berg och dalar, här och där beströdda med hus.

img_7349-utflykt-santa-brigida

Det är lätt att konstatera att de gillar färg på sina hus!

img_7360-utflykt-santa-brigida img_7373-utflykt-santa-brigida

Alla hus såg väldigt välskötta ut. Kan nog inte minnas att jag såg ett enda hus som såg ut att behöva fixas till.

Vi skrotade runt där i kvarteren och tittade. Det kom lite regn.

img_7378-utflykt-santa-brigida

Vi tittade in i katedralen.

img_7374-utflykt-santa-brigida

En fin gård med odlingar långt ner i dalen.

vinprovning-comb

Vi lyckades hitta ett museum med vinprovning, som några producenter hade gått ihop om, och en restaurang. Vi åt en jättegod lunch där.

Det var en jättetrevlig provning där man själv fick välja hur många vita respektive röda viner man ville prova, och köpa till ostbricka ifall man hade lust. Och det hade vi ju förstås.

Förresten, måste visa hur busstationen ser ut ifall nån händelsevis springer runt i Santa Catalina Park i Las Palmas och letar efter den som vi gjorde. Den ligger alltså under marken. Vi var till och med fram till den vita stolpen där och vände eftersom vi först inte förstod att det var där.

Vi fick en trevlig dagsutflykt till Santa Brigida, som rekommenderas om man vill röra på sig lite och se vackra landskap och kanske gå på vinprovning.

Den andra utflykten gick till sol och värme i Arguineguin

Vi reste med vänner, och den ena av dem hade föräldrar på plats på ett hotell på södra kusten av Gran Canaria. Eftersom det var fars dag och vi ändå inte hade nåt inbokat så skuttade vi på bussen igen. Även att ta sig dit från Las Palmas tog nog ungefär en timme.

Äntligen lite sol och värme!

img_7563-arguniguin-side

Det var väldigt kuperat. Stod man högst upp, där man kom in med bussen och där entrén till hotellet var, så fick man en fantastisk utsikt. Underbart klart vatten!

Härlig solhylla!

Jamen här ser ni bildbevis för att även jag badade. Och  jo, jag doppade mig helt också! Det var nog svinkalla 25 grader eller nåt 🙂 Fryslort? Jag? Hur menar du nu?!

Här vid poolområdet hängde vi i några timmar. Total avkoppling i solen var precis vad jag behövde. Har jag sagt att jag älskar sol och värme… 🙂

Efter en skön dag i Arguineguin med pool- och strandhäng så var vi tillbaka i Las Palmas och åt resans sista middag.

Så Arguineguin och Santa Brigida kan jag varmt rekommendera som utflyktsmål.

Här kan du läsa om resan som började med kaos och här kan du läsa om Las Palmas – staden och här om Gran Canaria – maten och shoppingen. Flera inlägg kommer om skillnader mellan här och där, hotellet vi bodde på och gamla stan.