resor - långa & korta

BÄSTA HOTELLET I BERLIN

Om det var det bästa hotellet i Berlin som vi bodde på i somras vet jag så klart inte eftersom det är det enda jag bott på. Men riktigt nöjda var vi i alla fall. Kanske lite extra eftersom vi fick en svit!

Gemensamma utrymmen

Lobbyn på bästa hotellet i Berlin

Så här ser det ut i lobbyn, loungen, baren och matsalen på Monbijou hotel. Så grymt cool inredning! Jag fick tipset om hotellet hos 4000mil.se. Har ni inte tittat in på den superhärliga resebloggen så tycker jag absolut att ni ska gör det. Massor av bra reseskildringar, tips på hur man får tillbaka pengar ifall flyget är försenat, tips på hur man ska bete sig på flyget, tips på bra reseappar osv och en stor portion humor. Det gillar jag!

Vi kom till hotellet rätt sent på kvällen. Efter att vi kastat in väskorna tittade vi lite snabbt i omgivningarna och tog vi ett glas rött på hotellets innergård.

Sviten

Vi checkade in och åkte upp till rummet. Klev in och konstaterade att vi blivit uppgraderade och fått en svit! Sovrum, vardagsrum, en toa med dusch och en toa med dusch och bubbelbad. Jo tack, det var fint!

Frukosten

Vi åt aldrig nån frukost på hotellet så jag kan tyvärr inte säga om det var gott eller inte. Den såg fräsch ut, inte jättemycket att välja på som på våra svenska hotell, men fullt tillräckligt.

Takterassen

Inte nog med att hotellet var fräscht och hade supercool inredning. Det fanns en takterass också med härlig utsikt över Berliner Dom. På terassen hängde vi ett par gånger. Det kändes sååå mysigt!

Bästa hotellet i Berlin – Monbijou hotel

Monbijou hotel ligger i stadsdelen Mitte, vilket är precis som det låter, i mitten. Typ. Adressen är Monbijouplatz 1 10178, Det ligger runt hörnet från pendeltågstationen Hackescher Markt och massor av restauranger.

Hotellet ligger intill Monbijou park. En jättetrevlig park som vi upptäckte sista dagen. I parken finns restauranger och en liten rund teater.

Det ligger också nära Alexanderplatz med det berömda TV-tornet och världsklockan. Trots läget kändes det väldigt lugnt och säkert. Om det inte är bästa hotellet i Berlin så kvalar det säkerligen in bland topp 10. I alla fall om ni frågar mig! 🙂

Vill du läsa fler inlägg om Berlin? Den sönderbombade kyrkan, Siegessäule och Tårarnas Palats. Och här kan du läsa om Champagne och ostron på KaDeWe,  och korv och öl i Tiergarten  som vi hann med första dagen. Här kan du läsa om tv-tornet, världsklockan på Alexanderplatz, Oberbaumbrücke och Stasi-muséet som vi hade på agendan andra dagen på vår härliga resa i Berlin. Tredje dagen i Berlin bjöd på Förintelsemonumentet, Brandenburger Tor, Under den Linden och Check Point Charlie stod på agendan. Och om hur besöket vid Berlinmuren blev ett bestående minne.