resor - långa & korta

GUIDE TILL BERLIN – DEN BÄSTA OM DU FRÅGAR MIG

Berlin verkar vara hetare än hetast som resmål. Den tyska huvudstaden har länge legat på min önskelista och i somras blev det äntligen av. Med en trevlig stad och ett resesällskap med rötterna i Tyskland så kan det inte bli annat än bra. På fyra hela dagar hann vi med det mesta.  Jag tänkte dela med mig av alla must do’s.

Det är ett låååångt inlägg med mycket matnyttig information, och är möjligen lite rörigt, men det kommer en sammanfattning med adresser i slutet.

Berlin är en av Europas största städer. Många har lovordat den tyska huvudstaden så jag har förstått att det var hett. Och hett. Ja det var det verkligen då vi var där i augusti. 38 grader en av dagarna. Gissa om fötterna var svullna på kvällen då vi skulle på fine dining.

Vi var där en tisdag kväll till lördag kväll i början av augusti. Vi landade på Schönefelt och reste hem från Tegel. Tegel var väldigt nära stan. Det kändes som att man flög från ”Stora torget” typ.

Dag 1 – de västra delarna av centrum

Vi höll oss i de västra delarna av centrum den första dagen. Det allra första vi satte bock på var den sönderbombade kyrkan Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche.

Vi drog sedan vidare till det fina varuhuset KaDeWe och intog ostron och champagne till lunch där. Lite senare pausade vi i Tiergarten (den gigantiska stadsparken) där vi tog ett mellis bestående av bratwurst och öl. Haha skön kontrast!

I samma hoods, typ, hittar man segerkolonnen Siegeseule (adress Grosser Stern 15) som är ett segermonument över striden mot Danmark i slutet av 1800-talet. Därifrån tog vi oss till Tårarnas palats, (adress Reichstagufer 17 Mitte)

Här finns inlägget om kyrkan, monumentet Siegeseule, och tågstationen Tårarnas palats.

Här kan du läsa om ostron och champagne på varuhuset KaDeWe och korv och öl i Tiergarten.

Dag 2 – museum och fine dining i 38 graders värme

Stasi-museet blev lite av ett impulsbesök, men det var väldigt givande. Museet visar en fascinerande del av vår historia. Ska du göra ett besök där så tänk på att ventilationen är väldigt dålig, så välj helst en liiiite svalare dag än vad vi gjorde.

Vi åt middag i TV-tornet på 207 meters höjd. En fantastiskt trevlig och mysig kväll! Att äta middag där är väldigt populärt, så det kan vara en god idé att boka långt innan.

TV-tornet och världsklockan vid Alexanderplatz och Oberbaumbrücke betade vi av resans andra dag.

Stasimuseet, Oberbaumbrücke och TV-tornet hittar du här.

Dag 3 – mera historiska sevärdheter

Tredje dagen i Berlin bjöd på ännu mera minnen och sevärdheter. Förintelsemonumentet kändes väldigt mäktigt och hissnande på nåt sätt. Värt att besöka. Där finns även ett underjordsmuseum. Det hann vi inte med, så det får komma på nästa resa. Brandenburger Tor och Under den Linden var inte så speciellt som jag trodde trots att det är två av Berlins största sevärdheter, men nu har jag sett det i alla fall. Och det är ju värt nåt på sitt sätt. 🙂 Och jodå, jag rekommenderar ändå att se det för det är ju rätt maffigt ändå.

Intill Check Point Charlie finns ett stort museum som vi besökte. Även det värt att besöka tyckte jag. Men välj helst inte en dag då det är över 30 grader varmt 🙂 Eller häng på låset då de öppnar.

Här kan du läsa om Förintelsemonumentet, Brandenburger Tor och Checkpoint Charlie.

Dag 4 – det starka besöket vid Muren och en båttur

Besöket vid utomhusmuseet för Berlinmuren var väldigt starkt. Museet var väldigt välgjort och fint, om man nu kan säga så. Rekommenderar verkligen ett besök där. Här kan du läsa om vårt besök.

Innan det var dags att hämta väskorna på hotellet och dra sig ut till flygplatsen så tog vi en sightseeing-tur på floden. Det kan du läsa om här.

Bra hotell i Berlin

En drink på takterassen

Resebloggen 4000 mil tipsade om Monbijou hotell i ett inlägg jag läste tidigare. Det hotellet bokade jag såklart. Alltså hur klarade man av att leva förr, innan alla bloggares tips 🙂 Här kan du läsa om vad jag tyckte om hotellet.

Kollektivtrafiken i Berlin

Det är väldigt smidigt med pendeltåg (S bahn) och tunnelbana (U bahn) i Berlin. Billigt och lätt att köpa biljetter på stationerna eller på perongerna. För bara 7 EUR får man åka hur mycket man vill på en dag. En enkelbiljett kostar 3,40 EUR, men det är inte bara för en enkelresa. Man får nämligen åka hur mycket man vill inom två timmar. Om man alltså planerar att åka minst tre sträckor på mer än två + två timmar så lönar det sig alltså med en heldagsbiljett.

Diverse annat härligt att göra

Ta en öl på Hofbräuhaus är trevligt. Detta är ju sååå mycket Tyskland! Den finns på flera ställen i Berlin. Vi var på den på Karl-Liebknecht-Str. 30.

För att inte tala om typ nationalrätten currywurst.

Att strosa runt i mysiga Nikolai-kvarteren (Nikolaiviertel) runt Nikolaikyrkan var en riktig höjdpunkt, som vi tyvärr inte hann med så mycket av.

Sista skälvande timmen innan hemresan tillbringade vi hängandes i solstolar i Monbijou park bakom hotellet. Så härlig stämning!

Sammanfattning

Dag 1

Den sönderbombade kyrkan Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche – adress Breitscheidplatz, U-bahn-station Kurfürstendamm.
KaDeWe – adress Tauentzienstrasse 21–24
Tiergarten – den gigantiska stadsparken, hmmm adress? Den syns på kartan, om man säger så.
Siegeseule – adress Grosser Stern 15
Tårarnas palats – intill U-bahn-station Friedrich strasse.

Dag 2

Stasi-museum – adress Ruscherstrasse 103, närmaste tunnelbanestation är Magdalenenstrasse
Alexanderplatz med TV-tornet, världsklockan – adress, ja det är Alexanderplatz. Och ser ni inte tv-tornet får ni skaffa glasögon 🙂
Oberbaumbrücke – adress, nja det finns ju ingen direkt adress, men bron binder ihop statsdelarna Friedrichshain och Kreuzberg över floden Spree, där gatorna Warschauer Strasse och Skalitzer strasse möts.

Dag 3

Förintelsemonumentet – adress Cora-Berliner Strasse 1 (intill Brandenburger Tor).
Brandenburger Tor – adress, denna statsport finns där forna Östtysklands paradgata Strasse des 17 Juni möter Västtysklands paradgatan Under den Linden.
Under den Linden –
forna Västtysklands paradgata

Dag 4

Mur-museum utomhus – adress, Bernauer Strasse 111 är adressen till själva museihuset, men utställningen ligger egentligen mellan två tågstationer. Man kan antingen ta tunnelbanan (U-bahn) till stationen Bernauer Strasse eller pendeltåget (S-bahn) till Nordbahnhof.
Sightseeing-tur på floden –
adress, man kan gå ombord på ett antal platser längs floden Spree. Följ länken ovan.