resor - långa & korta

MED BIL LÄNGS GÖTA KANAL – ROADTRIP GÖTA KANAL

Sommaren 2021 körde vi med bil längs Göta Kanal. Roadtrip Göta Kanal var en innehållsrik och riktigt trevlig tur. I år firar man 200 år sedan den första båttrafiken släpptes på (kanalen blev helt klar tio år senare) och det verkar vara en hel del aktiviteter i sommar. I slutet länkar jag till det.

Kanalen går mellan Sjötorp (nära Mariestad) i Västergötland och Mem (nära Söderköping) i Östergötland och är ungefär 19 mil lång. Det vanligaste är nog att man åker väster ut, alltså från Mem till Sjötorp. Vi åkte öster ut. I inlägget skriver jag till en början om lite fakta kring kanalen och bygget. I slutet kan man läsa om vår bilsemester längs kanalen i somras.

Baltzar von Platen – en byggherre med stort driv

Med bil längs Göta Kanal

Här är han. Baltzar von Platen. Mannen bakom det kulturhistoriska byggnadsverket som har kommit att bli ett av Sveriges största turistmål. Tänk att skapa något för att underlätta för näringslivet och att sedan ungefär 3 miljoner besökare från hela världen kommer och tittar på ens skapelse! Vilken grej! Tyvärr fick han aldrig se sitt verk bli klart. Han dog i cancer tre år innan invigningen.

Göta Kanal – lite fakta

Roadtrip Göta Kanal
Göta kanal – ett fantastiskt byggnadsverk

Göta kanal är en 19 mil lång vattenväg. Av dessa 19 mil är 8,7 mil grävd kanal. Von Platen, som då satt i direktionen för Trollättekanal, hade en idé om att binda ihop vattenvägarna genom en kanal. Han presenterade sin idé för Kungen, som skrev ett privilegiebrev och beviljade dessutom ett statligt lån på 800 000 riksdaler. Samma år, 1810, började byggnationen. Redan 22 år senare, alltså 1832 invigdes kanalen med pompa och ståt i Mem.

Bygget planerades visserligen att ta 10 år, så det blev ju minst sagt försenat. Men om man jämför dagens byggnationer och dagens hjälpmedel med dåtidens sätt att bygga så tycker jag nog ändå att 22 år är rätt snabbt.

Med bil längs Göta Kanal

Arbetsdagen var väldigt lång. Kl 04.00 blåstes revelj. Då gällde det att vakna till och göra sitt för kyrkan. Arbetsdagen pågick 05.00 – 20.00 med några få timmars avbrott för mat. Dagen avslutas med mera kyrkliga aktiviteter och tapto. 21.00 var det fritt.

De 8,7 milen grävdes till största delen av 58 000 indelta soldater, med träspadar och hackor! Vissa hade lyxvarianten. Den med stål längst fram. Fattar ni?! Så slitsamt det måste ha varit!

Viss skillnad mellan de här redskapen och de vi har idag till vår hjälp. Batteridrivna eller eldrivna maskiner som gör klart arbetet i ett nafs. Tänk om de vetat!

Med bil längs Göta Kanal

58 slussar hjälper båtarna att komma på rätt nivå. 10 000 träd bildar en låååång allé!

Med bil längs Göta Kanal – en innehållsrik roadtrip

Här följer en sammanfattning över hur vi åkte, var vi sov och vilka stopp vi gjorde. Och såklart tips på besöksmål. Samtliga länkar är till mina tidigare inlägg om besöken. Vi lämnade Enköping på morgonen för en roadtrip längs Göta Kanal. Vi började i Sjötorp och kanalmuseet där.

Vi googlade runt lite efter flera turistmål. Vi var glada att vi råkade hitta Qvarnstensgruvan och dess spännande 800-åriga historia.

Vi övernattade på hotell Vänerport (helt okej) i Mariestad och åt en fantastisk middag i medelhavsvärme. Så mysigt!

Med bil längs Göta Kanal

Vi stannade till i Töreboda för att åka Sveriges minsta färja. Den var liten!

Forsviksbruk

Forsviks bruk är nedlagt, men idag kan man få ta del av en väldigt intressant brukshistoria och ett välskött museum.

Med bil längs Göta Kanal

Karlsborgs fästning var en stad i staden. En mäktig anläggning. Trots att vi kom sent på dagen så hade vi tur att få plats på en guidad tur.

Natten efteråt övernattade vi på ett riktigt toppenställe. Hotell Idas brygga i Karlsborg. Trevligt att bo i ett hotellrum där man bor på bryggan. Just nu verkar inte hemsidan vara uppe, men det verkar funka att boka i alla fall och deras Facebook-sida verkar vara i gång.

Vi lämnade sen roadtrippen för en hiking-tur i Tivedens nationalpark (det kan man läsa om här) innan vi åkte vidare till hotell Best Western i Askersund för att övernatta (bilden ovan).

Vi åkte från Askersund till Motala för att besöka Motala industrimuseum, som vi tyckte mycket om. Massor med föremål och intressant historia. Här kan man läsa om det besöket på museet och von Platens grav .

Vadstena var en söt liten stad. Vi kom dit vid lunch efter att vi besökt Motala. Vi stannade inte så länge i staden så dit kan jag tänka mig att återvända till. Vi övernattade på Starby Hotell och besökte Vadstena Slott och Vadstena Kloster dagen efter.

Med bil längs Göta Kanal

Några slussar var ju självklart att se. Och en akvedukt när man ändå är i närheten. Borensberg, Ljungsbro och Berg var några lämpliga platser att stanna till på.

När vi kände oss nöjda med de karaktäristiska Göta-Kanal-samhällena så åkte vi vidare till Norrköping för två nätter. Där vi bodde på Strand Hotell. Mycket trevligt personligt litet hotell! Den staden överträffade mina förväntningar. Så trevligt!

Vi avslutade sen vår roadtrip Göta kanal med Söderköping och Mem.

Blir du också sugen att köra med bil längs Göta Kanal. Eller har du kanske gjort det? Just i år blir det säkert extra trevligt att köra roadtrip Göta Kanal eftersom det är jubileumsår. Här kan du läsa allt om det.